[auto][/color] van 2010 waarvan de distributieketting uitgerekt is en niet meer op de juiste plaats zit. De garage (waar de auto gekocht is en ook correct onderhouden is) zegt dat het tot €5000 kan oplopen (door gevolgschade) en ze willen/kunnen geen coulanceregeling (noch via de importeur noch de garage) treffen doordat de auto 8-9 jaar oud is. De auto heeft wel amper 38000 km staan.
Dat is uiteraard véél en véél te snel.
Nooit lawaai van gehoord ?
Ook lees ik op het internet dat er bekende problemen zijn met dat type motoren (1.2 TSI, tussen 2009 en 2011) en dat [automerk] Nederland het probleem heeft erkend en de ketting werd systematisch vervangen bij onderhoud in NL, helaas niks te vinden over gevallen in BE.
Zoek eens bij Duitse KBA of er een terugroepactie was voor dat model
https://www.kba-online.de/gpsg/modellServlet
Bij een onderhoud, controleren ze dit ook? Want als dit gecontroleerd moest worden en het niet gebeurt is, is dit toch nalatigheid?
Voor 38.000 km ga je distributieketting normaal niet nakijken ...
Of het had gemoeten, kan je misschien in officiële onderhoudsschema nakijken
Als het in NL aangepast werd, zou je dat hier ook verwachten ... maar garantie is er daarop dus niet.
Kan ik dat bij de rechtsverzekering,
Weinig mensen hebben een rechtsbijstandsverzekering die tussenkomt in consumentenbetwistingen ...
importeur
Daar gaat u waarschijnlijk hetzelfde horen als bij de dealer ...
Wat u kan proberen is de klantendienst van het merk op de hoofdzetel in Duitsland .
Kleine moeite, en baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Chassisnummer zeker vermelden
En dat dealer en importeur alles afwijzen
of een consumentenorganisatie?
U kan proberen, maar meestal hebben die liever iets met véél betrokkenen.
Al ligt die motor wel in meer wagens van dezelfde groep.
Of vraag ik nog een paar offertes op bij andere erkende [automerk]-herstellers + enkele onafhankelijke [auto]-herstellers en laat ik de auto herstellen bij de goedkoopste?
Als ik zo eens rondkijk is dat een motor waarbij de kleppen de zuigers raken
Dat is slecht nieuws voor de kosten.
Wat was de waarde van de auto voor dit probleem ?
Want bijna 10 jaar ...
Kan eigenlijk economisch total loss zijn.
https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... ollapse-13 stelt:
De regeling ernstige verborgen gebreken is opgenomen in het burgerlijk wetboek onder de art. 1641-1649 en voorziet zelfs niet in een termijn. Na afloop van de wettelijke garantietermijn van 2 jaar en/of de afgesloten verlengde garanties (vb. 5 jaar op uw nieuwe wagen), kunt u zich op die regeling nog beroepen. U moet wel instaan voor de bewijsvoering.
Die bewijslast is uiteraard een probleem.
9 à 10 jaar is op zich geen onredelijke termijn
38.000km is dan weer veel te snel ...
Juridisch ben je in zo'n geval vertrokken voor een lange, dure procedure
Je moet een ernstig, verborgen gebrek aantonen (= experts)
De uitkomst is nooit zeker