Hallo,
Wij hebben met onze vennootschap een investering gedaan in een waterpark. Hiervoor hebben wij toen contact opgenomen met de EU distributeur die in Engeland gelegen was. Zij hebben voor ons een design en de offerte opgemaakt en de factuur hebben wij ook van hen ontvangen. De betaling van de factuur diende echter rechtstreeks aan Amerika te gebeuren (het bedrijf dat het waterpark ontwikkeld heeft).
Nu willen wij onze vennootschap verkopen en de potentiele overnamekandidaat denkt dat er een patent inbreuk is op het waterpark. Zij hebben schrik dat deze patentinbreuk uiteindelijk tot een schadeclaim op de vennootschap zou leiden en vragen hiervoor garanties.
Vanuit ons oogpunt (niet juridisch geschoold) lijkt dit raar omdat wij:
1) het park ter goede trouw hebben gekocht via een EU distributeur
2) Wij niet verantwoordelijk zijn voor het ontwerp van het park noch het creëren van een patent inbreuk
De andere partij beweert echter dat er een probleem kan ontstaan doordat wij de factuur rechtstreeks aan het bedrijf in de VS hebben betaald.
Zou iemand van jullie mij hier wat meer duidelijkheid kunnen over verschaffen? Is er effectief een risico dat de patentinbreuk bij ons terecht zou komen moest er ten eerste al sprake zijn van deze inbreuk?
Op dit moment is zowel onze distributeur nog actief in de UK als een nieuwe EU distributeur die vanuit Duitsland handelt. Op hun website en in hun brochures kon ik ook terugvinden dat ze zeggen dat alle obstakels EU approved zijn.
Alvast bedankt