Wegcode ivm parkeren voor "inrij" (waaronder poort hoort):
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
M.a.w. de wegcode zegt dat het verboden is tenzij de nummerplaat leesbaar is aangebracht. De wegcode zegt NIET dat u er sowieso mag parkeren als u uw nummerplaat aanbrengt: dan gelden alle andere regels en verplichtingen ivm parkeren. Je mag bvb niet parkeren voor je garagepoort als de weg er opgedeeld is in verschillende rijstroken of als er een gele onderbroken streep is aangebracht.
Hij "geeft jou servitude". Wat staat daarvan op papier ? Staat dit in de akte beschreven ? En hoe ?
Mij lijkt het me wel ergens logisch dat de buurman MAG (en niet "moet") een vergoeding vragen voor gebruik* van zijn eigendom. Voor zover ik kan inschatten mag hij ook zelf bepalen aan wie hij wel of niet een vergoeding vraagt, zolang dit wettelijk toegelaten is (bvb onderscheid op basis van geslacht, geaardheid, ras, ... mag natuurlijk niet).
* gebruik als SERVITUDE valt hier uiteraard buiten. Ik vermoed echter dat die servitude enkel gaat over
doorgang naar uw poort, en daar valt parkeren niet onder natuurlijk
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand