wat met het huis in afwachting van verkoop

amt
Topic Starter

wat met het huis in afwachting van verkoop

#1 , 29 aug 2009 11:00

We staan op het punt te scheiden ( wettelijk stelsel) met een EOT.

er is een eigen woning waar nog hypotheek opstaat.

Mijn vraag is nu, indien één van de partijen opteert om in de gezamelijke woning te blijven wonen tot het definitief verkocht is, en deze de maandelijkse hypotheek ondertussen alleen blijft afbetalen, word dit dan bij de verkoop achteraf verekend ?

Ik veronderstel dat dit tevens in de eot moet vastgelegd worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moederke27

#2 , 30 aug 2009 00:09

beste,

ja dit word voor de helft berekent op de verkoop stel de hypotheek is 500euro de maand dan is er elke maand 250euro x xaantal maanden alleen aflossing betaald te hebben...

Alfa

#3 , 03 sep 2009 16:25

wat als er niemand in het huis wil of financieel kan blijven wonen? wordt alles dan gedeeld qua hypotheek tot het huis verkocht is?

Reclame

paling

#4 , 03 sep 2009 17:00

beste,

ja dit word voor de helft berekent op de verkoop stel de hypotheek is 500euro de maand dan is er elke maand 250euro x xaantal maanden alleen aflossing betaald te hebben...
ben ik ni zo zeker van , de andere kan dan allicht ook huur vragen voor zijn deel van de woning

moederke27

#5 , 03 sep 2009 19:04

bij mijn vriend was het zo dat zolang hij de lening alleen moest afbetalen hij dit verrekend heeft gekregen op de afrekening van de verkoop. dit kreeg hij dus meer. je kan ook de andere partij die in huis blijft wonen huur laten betalen dan moet je notaris een huurprijs laten vaststellen,
en daar dan de helft van.
dit komt normaal duurder uit dan. maar dan is het gelijke verdeling.
ook als je elk de helft van aflossing betaald is het een gelijke verdeling.
de laatste 3maand heeft de ex van vriend de helft van lening betaald dus voor de laatste 3 maanden is er niets verrekend...
stel 500euro aflossing per maand alleen te betalen door 1 persoon gedurende 6maand is 250x6 maand dat die meer krijgt op de verekening...

paling

#6 , 03 sep 2009 20:53

dan heeft die ene zich flink laten doen want er is ook nog het belastingsvoordeel

Rebel-with-a-cause

#7 , 07 sep 2009 16:31

Bij een echtscheiding kan men 'woonstvergoeding' vragen.

Terug naar “Echtscheiding”