Half augustus heeft de zoon panne met de auto, zonder olie gereden. Wordt gedepanneerd en naar de vroegere verkoper van de auto gebracht die tevens garagist is. Er moet een nieuwe motor in. We komen overeen dat dit in totaal de 1500€ niet mag overschrijden vermits het een oude wagen is. De garagist laat weten dat de remmen en remschijven aan vervanging toe zijn (vermelding op het keuringsbewijs). We gaan akkoord dat dit een meerprijs mag zijn. We storten 800€ als voorschot. Begin november krijgen we de factuur 2600€. We nemen contact op met de garagist en krijgen de uitleg dat hij veel veranderingen heeft moeten doen aan de 2dehands motor omdat deze niet dezelfde was als de oorspronkelijke. Hij heeft wel de correcte motorcode door gekregen, maar verkeerde motor gekocht. We protesteren de factuur maar betalen wel de 700€. De nieuwe remblokjes en -schijven gaf hij er intussen al terug afgehaald. Wat nu ? Even ter verduidelijking, wij wonen in Spanje en de zoon in België maar is sinds eind augustus op NAVO missie, dus alles gebeurd met whattsapp. De garagist weigert onze telefoon oproepen.
Alles staat in whattsapp met data en uur.
Hetgeen de factuur zo hoog maakt zijn de werkuren. De garagist zegt hierover dat hij veel moeten veranderen heeft omdat de motor niet de juiste was. Maar dit is toch uiteindelijk ons probleem niet dat hij een verkeerde 2dehands motor koopt. Hij had het gelijkvormigheidsattest dus kon zoeken voor de juiste motor en 4 maand tijd.
De remblokjes en schijven waren een meerkost waar we mee akkoord gegaan zijn maar die hij er nu in een colère weer afgehaald heeft en de oude teruggeplaatst.
Als hij de wagen nu meegeeft is zijn retentierecht foetsie, vrees ik.
Houd er wel rekening mee dat dit een uitputtingsslag kan worden, waarbij ook een vergoeding per dag kan gevraagd worden als standgeld.
Het gaat niet direct om de prijs van de motor dacht ik, maar om de bijkomende werken omdat een niet identieke motor aangekocht werd, plus bijkomende werken die m.i. wel echt nodig waren voor de veiligheid, en waarbij de beroepsaansprakelijkheid van die garagist in het gedrang kon komen.
Het gaat hier enkel om de uren die hij aanrekent omdat hij een foute motor aangekocht heeft. Waar wij, vind ik dan, niet moeten voor opdraaien omdat hij de correcte motor code had en de tijd om een correcte te zoeken. Hij wist op voorhand dat de auto tot eind december bij hem zou staan, waar hij akkoord mee gegaan is.
Ik plak hierbij het eerste gesprek over het vervangen van de motor. Graag hoor ik van jullie hoe jullie dit interpreteren (Jan is de garagist)
[19/8 16:22] Jan: Heb wa rondgehoord en gerekend.. tweedehands motor plaatsen gaat lukken voor €1500. Nieuwe distributie, olie en filter en evt koppeling inbegrepen.
[19/8 20:16] Miel: Veel km ? Waterpomp erbij? Hij is niet thuis. Laat het hem morgen weten. Alvast bedankt Jan.
[19/8 21:28] Jan: Waterpomp vervangv ik altijd met distributie
[19/8 21:28] Jan: Ik heb ene met naar verluid 125.000km