sociaal tarief water

bisbro
Topic Starter
Berichten: 178
Juridisch actief: Nee

sociaal tarief water

#1 , 09 nov 2019 09:45

Hoe kom ik erachter of ik recht heb op sociaal tarief bij de watergroep? Van hun krijg ik geen enkel antwoord op deze vraag.
Elektriciteit en gas is positief geregeld. Wat moet ik doen om ook bij het water dit statuut te verkrijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Freshprince
Berichten: 495
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 nov 2019 09:49

Raadpleeg voor belangrijke juridische beslissingen altijd een advocaat (met specialisatie in desbetreffende materie) of bevoegde instantie, niet enkel een forum!

denlowie
Berichten: 15962
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2019 09:52

zie de link hier boven van Freshprince

normaal gaat dit volledig automatisch, daar moet je eigenlijk niks voor te doen enkel eens je factuur raadplegen of je wel zeker bent dat je het sociaal tarief heeft.

Water zijn de zelfde voorwaarden als de rest !

Ook voor gas en elektriek gaat het automatisch, via u adres (domicilering)

Al diegene die er recht op hebben zitten verwerkt in het rijksregister
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bisbro
Topic Starter
Berichten: 178
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2019 10:39

In mijn geval gaat dat blijkbaar niet automatisch, ik betaalde in januari 2019 113 euro voor een verbruik in 2018 van 2 kubieke meter.

Bedankt Freshprince voor de link, daar kan ik wat mee.

denlowie
Berichten: 15962
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2019 11:59

kijkt ook eens of je op 1 januari 2018 er al recht op had.

Men neemt altijd op basis van 1 januari zoals bij de belastingen

Het zou me zeer verwonderen dat je recht heeft bij de energie leveranciers en dat het water achterwege zou blijven ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3303

#6 , 09 nov 2019 12:45

Heb je al eens telefonisch contact opgenomen met je waterleverancier? En wat hebben ze je gezegd?
Hier heeft het ook het langst geduurd voor water. Zij krijgen 1x per jaar de attesten door van het FOD. Als je op 1 januari 2019 recht had, dan zullen ze in april/mei je attest gekregen hebben. Vanaf dan zullen ze je voorschotten aanpassen of zelfs laten vallen. Na de volgende meteropname krijg je dan de eerste juiste afrekening.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 178
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2019 12:58

Mijn IGO attest heb ik in februari ontvangen, toch betaal ik nog steeds een zeer hoog voorschot.

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 09 nov 2019 13:36

Mijn IGO attest heb ik in februari ontvangen, toch betaal ik nog steeds een zeer hoog voorschot.
Cruciaal: Voorschot

Als dat te hoog is krijg je dat weer terug.
Na eerste afrekening onder dit statuut gaat je voorschot waarschijnlijk wel naar omlaag

denlowie
Berichten: 15962
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 nov 2019 15:28

in de link staat het volgende .

Hebt u op 1 januari van een kalenderjaar recht op een van de bovenstaande tegemoetkomingen? Dan krijgt u van het drinkwaterbedrijf automatisch voor dat jaar het sociaal tarief.

U schrijft dat je pas van 1 februari IGO heeft .!!

En mocht je op 1/01/2019 recht hebben zal dit pas verrekend worden op je afrekening van 2019
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3303

#10 , 09 nov 2019 15:55

Indien TS recht had op 1/1/19 dan zouden ze het bij zijn watermaatschappij allang moeten weten. Een simpel telefoontje wijst dat uit.
De maandelijkse voorschotten kunnen dan verlaagd worden of zelfs stopgezet, want de korting is 80%.

Marcus Aurelius
Berichten: 4047
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 nov 2019 17:26

De maandelijkse voorschotten zullen niet stopgezet worden. Indien betrokkene intussen te veel betaald heeft, zal hem dat terugbetaald worden. Zoals hierboven omschreven, moet de IGO zijn ingegaan per 01.01, maar dat geldt ook voor de andere voordelen sociaal tarief. Best even mailtje sturen aan de Watergroep en te vragen hoe ver ze staan met het dossier sociaal tarief met het verzoek de voorschotten hoogdringend aan te passen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 178
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 nov 2019 17:46

in de link staat het volgende .

Hebt u op 1 januari van een kalenderjaar recht op een van de bovenstaande tegemoetkomingen? Dan krijgt u van het drinkwaterbedrijf automatisch voor dat jaar het sociaal tarief.

U schrijft dat je pas van 1 februari IGO heeft .!!

En mocht je op 1/01/2019 recht hebben zal dit pas verrekend worden op je afrekening van 2019
Ik heb IGO sinds februari 2017 en heb mijn attest ontvangen in februari 2019.

artemis
Berichten: 3303

#13 , 09 nov 2019 18:48

De maandelijkse voorschotten zullen niet stopgezet worden. Indien betrokkene intussen te veel betaald heeft, zal hem dat terugbetaald worden. Zoals hierboven omschreven, moet de IGO zijn ingegaan per 01.01, maar dat geldt ook voor de andere voordelen sociaal tarief. Best even mailtje sturen aan de Watergroep en te vragen hoe ver ze staan met het dossier sociaal tarief met het verzoek de voorschotten hoogdringend aan te passen.
Marcus Aurelius, ik heb geen ervaring met IGO maar met FOD Sociale zekerheid door verworven handicap man, komt in principe op hetzelfde neer wat dit betreft. 1/1/19 was de eerste 1/1 waarover het attest liep (ingegaan op 1/3/18). Watermaatschappij heeft na mijn telefonisch contact in de maand mei zelf aangegeven de voorschotten te stoppen omdat er al 6 maanden voorschotten betaald waren en omdat ze wisten dat dat bedrag de factuur zou overschrijden. Na afrekening nu in oktober een teruggave gekregen met de melding ‘Gezien uw verbruikspatroon ontvangt u het komende jaar geen tussentijdse facturen.’ Naar ons verbruik zal die volgende jaarfactuur ongeveer 55€ bedragen.

Anders is het met gas en elektriciteit. Je hebt daar wel het goedkoopste tarief, maar de korting is bijlange geen 80% zoals bij water.

@bisbro, bel toch met je waterleverancier, bel! Je gaat meer hebben aan hun klantendienst dan aan ons.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 178
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 nov 2019 23:19

Ik heb al enkele mails gedaan zonder resultaat, ze antwoorden gewoon niet. En voor het ogenblik hebben ze problemen met hun telefoon waardoor ze op heden ook daarmee niet bereikbaar zijn.
Ik hoop ze voor het eind van dit jaar eens te kunnen bellen.

Heb er toch veel aan gehad hier, vooral de link van Freshprince heeft mij op het goede spoor gezet, waarvoor dank allemaal.

denlowie
Berichten: 15962
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 nov 2019 08:29

Anders stuur hun eens een aangetekende brief, mails en telefoons daar word niet meer op gereageerd, op een aangetekende zending word ALTIJD op gereageerd
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”