#10 , 12 okt 2019 11:25
Ik antwoord meestal niet op topics in het praatcafé. In dit topic heb ik ook lang geaarzeld om te antwoorden.
Lowie, als u me toestaat, wens ik toch aanvullend te reageren op jouw eerste reactie.
Wanneer betrokkene zowel feitelijk (effectief wonen) als juridisch (ook gedomicilieerd) bij zijn ouders inwoont kan hij op het vlak van ziektekostenverzekering als persoon ten laste (huishouder) ingeschreven worden ten laste van de ziektekostenverzekering van één van zijn ouders, indien het inkomen lager ligt dan de grens persoon ten laste en hij zelf niet hoofdelijk kan verzekerd worden. Is dit niet het geval, te hoog aanrekenbaar inkomen, kan hij ingeschreven worden als resident, verblijvende in België op voorwaarde dat hij op geen enkele andere manier kan verzekerd worden. De bijdrage residentenverzekering wordt inkomensafhankelijk bepaald.
In zoverre als nodig, wens ik in deze ook te wijzen op het verschil in fiscale behandeling huur particulier en huur van iemand die het onroerend goed voor beroepsdoeleinden gebruikt en ook zo fiscaal ingeeft.
Los van dit alles wens ik betrokkene toch wel te wijze op feit dat het belangrijk is om ook te zorgen voor de oude dag door opbouw pensioen, dus te zorgen voor sociaal zekerheidsinkomen met recht op uitkeringen én pensioen. Immers de ouders zullen niet eeuwig leven en betrokkene kan nog geconfronteerd worden met kosten uit ziekte en ouderdom. Het kan ook zeker niet de bedoeling zijn om te "vegeteren"op kosten van de ouders die hiervoor lang en hard hebben moeten werken. Denk er aan, niet alle kosten worden gedekt door de ziektekostenverzekering en/of aanvullende verzekering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.