waar is de bevoegdheid?

sa
Topic Starter

waar is de bevoegdheid?

#1 , 24 aug 2009 13:42

Ik ben een Belgisch burger woonachtig in Zuid-Africa.
In Zuid-Afrika heb ik 2 jaar geleden besprekingen gehouden met een andere Zuid-Afrikaan (X) om gezamelijk een maatschappij op te richten in Engeland, die een product dat ik lokaal vervaardig daar zou verspreiden. Geen oficiele kontrakten; alleen email kommunikatie.
Nog voordat echter die maatchappij in Engeland opgericht is, stort X een bedrag op mijn rekening in Belgie, vanuit een bankrekening van hem in Engeland met de bedoeling om een eerste batch produkten te kunnen laten vervaardigen. Die producten zijn dan ook vervaardigd en aan X geleverd in Engeland (hij heeft nog een andere firma in Engeland).
Nu ontkent X dat hij ooit iets ontvangen heeft, en wil zijn geld terug.
Welk land heeft nu de jurisdictie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2009 15:38

geleverd in England en komend evanuit België.
Door een transportfirma? of post --- invoer dan moeten er toch dokumenten bestaan met leveringsbon en handtekening ontvanger.

Wat waren de leveringsvoorwaarden - wat zijn uw leveringsvorowaarden
is het vanuit een Belgische firma enz

j.demoor

#3 , 26 aug 2009 13:34

“Art.96.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen aangaande verbintenissen, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, betreffende :1° een contractuele verbintenis,a) indien zij in België is ontstaan; of b) indien zij in België wordt uitgevoerd of moet worden uitgevoerd...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

Ik ga ervan uit dat uw verbintenis het gekochte te leveren niet in België is ontstaan,uitgevoerd of moest worden uitgevoerd,zodat de Belgische rechters niet bevoegd zijn.

De Zuid-Afrikaanse en de Britse wetgeving ter zake zijn mij niet bekend.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

sa
Topic Starter

#4 , 04 sep 2009 08:54

Er zijn geen dokumenten opgesteld; Met de hand afgeleverd, ook geen leveringsbon dus. Ik weet het nu, niet slim, maar ik ben geen zakenman, gewoon een particulier. Alles was mondeling afgesproken, met wat email kommunikatie als enigste dokumentatie.
Mijn vraag is nu:
Wat betekent in dit geval : "Waar is de verbintenis het gekochte te leveren ontstaan?"
X's domicilie is eigenlijk in Engeland. Hij heeft betaling gemaakt vanuit Engeland naar een Belgische rekening. Ik heb de goederen in Belgie gemaakt, en eigenhandig in Engeland gaan afleveren.
Kan een hof in Zuid-Afrika bevoegdheid hebben (de regels zijn dezelfde alsin Belgie) op grond van "dat de verbintenis daar ontstaan is - omdat ik daar gewoond heb in die tijd enmijn email daar zou gelezen hebben?

Indien hij nu zou beweren dat de afspraken tijdens een gezamelijk bezoek in Belgie zouden gemaakt zijn, zou een Belgisch hof dan bevoegdheid hebben?

Dank bij voorbaat

Terug naar “Europees / Internationaal recht”