Na vele telefoontjes heb ik eindelijk een duidelijk en volledig antwoord gekregen van de dienst Financiën van de stad, wat betreft een belangrijk deel van mijn vraag:
Als een domicilie op een bepaald adres uitblijft is het mogelijk dat de gemeente langskomt.
Wordt de woning leeg aangetroffen --> Inderdaad, leegstand met alle gevolgen vandien.
Blijkt het bewoond --> Dan
kan het als tweede verblijf beschouwd worden en loopt de
huurder het risico een tweede verblijfstaks te moeten betalen (bedraagt in Antwerpen 570€ per jaar), niet de verhuurder. (Logisch, want het zou dan om het tweede verblijf van de huurder gaan)
De huurder wordt vrijgesteld van deze tweede verblijfstaks als hij kan aantonen dat hij onbezoldigd en voltijds dagonderwijs volgt. Van zodra de huurder zijn studies stopt of beëindigt dient hij zich dan in te schrijven op het huuradres. De bewijslast ligt volledig bij de huurder. Het type contract speelt hierbij geen rol.
Blijft enkel de vraag welk contract je gaat hanteren... dat is me nog niet duidelijk.
-huurcontract hoofdverblijfplaats (waarbij de domicilie dan simpelweg niet uitgevoerd wordt door de huurder)
-huurcontract tweede verblijf
-toch studentencontract (of zoals Kotweb zei 'verander hoofdverblijfplaats in studentenverblijf')
-of bestaan er nog andere?
Een studentencontract heeft een aantal voordelen voor beide partijen en kan ik ( ook eigen ervaring) echt aanraden.
Welke dan?
Een belangrijk verschil lijkt me dat een studentencontract jaarlijks afloopt, zonder vooropzeg en dat het enkel verlengd kan worden met telkens een nieuw contract.
Ondertussen heb ik ook geleerd dat er studentencontracten mét en zonder domicilie bestaan, de wetgeving is in beide gevallen verschillend.
Ondertussen iedereen alvast bedankt voor het meedenken.