vals beschuldigd

hsml
Topic Starter

vals beschuldigd

#1 , 22 aug 2009 13:54

Er is een ongeval gebeurd waarbij een fietser rechts werd ingehaald door een brommer.
De twee personen in kwestie hebben identiteiten gewisseld, maar er werd geen politie
bijgehaald. (Is dat niet een verplichting als er gewonden zouden zijn?)
Nu blijkt dat de fietser mijn naam heeft gekregen van de bromfietser.
Ik rijd echter helemaal niet met een brommer en ben ook helemaal niet de persoon in kwestie.
De fietser heeft aangifte gedaan bij de politie. Ze hebben mij opgeroepen en ik ben een verklaring gaan afleggen,
waarbij ik duidelijk liet weten dat ik van niets weet en er werd een foto van mij gemaakt.
De politie heeft mij gezegd dat ze mij zullen contacteren indien de fietser mij herkent.
Ik heb echter niets meer over de zaak gehoord en dacht dus dat het was afgehandeld.
Nu heb ik een ingebrekestelling gekregen van de verzekering van de fietser,
waarin wordt gevraagd naar mijn verzekeringspolis enz. Deze heb ik echter niet, aangezien ik
geen brommer heb. Uiteraard ben ik ook niet bereid om enige kosten te betalen, aangezien ik de fietser niet heb aangereden.

Volgens de documenten die in bijlage zaten is de fietser een maand (??) na het ongeval
naar het ziekenhuis geweest, waarbij er een bloedwonde aan het hoofd en een armfractuur werd
geconstateerd. Volgens de fietser werd het ongeval gefilmd door een bewakingscamera
van een dichtbijzijnde gebouw en is er een getuige die de bromfietser heeft gezien.

Het ongeval is zo'n 3 maanden geleden gebeurd, dus op het geheugen van de getuige
kunnen we niet echt vertrouwen.

Moet ik nog eens naar de politie gaan met de brief? Of moet ik gewoon een aangetekend schrijven
sturen naar de verzekeringskantoor van de fietser waarin ik uitleg dat ik er niets mee te maken heb?
Hoe kan ik mijn onschuld bewijzen, moest de fietser volhouden dat ik de dader ben?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 aug 2009 14:13

Ga met de brief in kwestie naar de politie, vraag naar de stand van zaken in het dossier en verzoek om een afschrift van uw vorige verklaring en eventueel eentje van het verloop van het onderzoek. (twijfelachtig dat men u deze zal bezorgen)

Schrijf de verzekeringsfirma aangetekend dat u niet de persoon bent die bij het ongeval betrokken was aangezien noch toen noch nu in het bezit was van een bromfiets, dat deze verklaring als zodanig ook reeds destijds bij de politie is gedeponeerd en dat u hen hierbij in bijlage een afschrift van die gedateerde verklaring bezorgd.

UIt het onderzoek moet je weten omstreeks welk uur dit ongeluk ongeveer heeft plaatsgevonden? zijn er getuigen die je ergens anders kunnen plaatsen op dat tijdstip?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2009 17:52

Normaal moet u een copie van uw verklaring hebben gekregen van de politie.
Verwijs de verzekeringsmaatschappij naar het dossier.
Geef hen GEEN copie van uw verklaring. Als zij het wensen kunnen zij aan het parket een afschrift vragen van het dossier. U moet dat niet geven.

Hoe heeft men die foto genomen - Hoe heeft men u laten 'herkennen' vraahg dat na.
Volgens de rechtsregels mag dat slecht via een fotoboekherkenning of via 'OSLO' confrontatie.

De tegenpartij moet de identiteit gekregen hebben via afschrijven van de identiteitskaart of paspoort. Alle andere wijze zijn juridisch waardeloos.

Als je een familiale verzekering of rechtsbijstandsverzekering hebt gelieve deze dadelijk te contacteren - deze zullen vanaf nu in uw plaats alle contacten leggen.

Dien desgewenst ook klacht in tegen onbekenden wegens misbruik van naam.

Hoe dat de zaak verder aan het lopen is is geen bevoegdheid van de politie maar wel van het parket. Vraag daar eventueel de stand van zaken

Daar kan je als 'slachtoffer' wel terecht en dan kan je wel naar de stand van het onderzoek vragen

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”