Verkoper overleden, geen compromis, erfgenamen weigeren erfenis

hologic
Topic Starter

Verkoper overleden, geen compromis, erfgenamen weigeren erfenis

#1 , 29 sep 2019 16:54

Beste allen,

Wij zijn na lang zoeken op een heel mooie te renoveren hoeve gestoten. Laten we zeggen dat de eigenaar er qua bouwovertredingen een potje van heeft gemaakt, en maandenlang hebben we met de gemeente, de makelaar en de architect overlegd wat er nu precies mocht verbouwd worden, en wat moest afgebroken worden. We besloten over te gaan tot een bod. De eigenaar zat op dat moment al tot over zijn oren in de schulden, en eigenlijk kon hij niet anders dan het bod aanvaarden. Enkele weken nadat we het bod hadden gedaan, overleed de eigenaar. Hij heeft het bod nooit officieel aanvaard. Zijn kinderen gaan nu de erfenis weigeren, omdat hun vader meer schulden heeft achtergelaten dan initieel gedacht, en omdat ons bod waarschijnlijk niet zou volstaan om deze schulden te vereffenen. Nu horen we van de makelaar en ook van de notaris-assistente dat alles helaas komt stil te vallen. Omdat de kinderen de erfenis (waaronder dus de hoeve) weigeren, moet er gewacht worden totdat ALLE (ook die van het zevende knoopsgat) resterende erfgenamen spontaan op het kantoor van de notaris zijn verschenen om te beslissen of zij de erfenis ook willen weigeren. En pas wanneer dit gebeurd is, is het pand vrij en spelen wij weer mee. En het frappantste: hierop staat geen tijdslimiet. De erfgenamen hebben dus een spreekwoordelijke 30 jaar om ineens op de proppen te komen. En al die tijd kan de hoeve niet te koop worden aangeboden.

Mijn vraag is: kunnen jullie dit bevestigen? Ik betwist niet dat wij op dit moment juridisch nergens staan. Ons bod werd niet aanvaard, dus er was geen compromis. Maar het feit dat we er vervolgens ook "nooit meer" op kunnen bieden, enkel en alleen omdat de erfgenamen "niets doen", dat vind ik bijzonder jammer...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 sep 2019 17:32

Jullie staan inderdaad NERGENS.
Het bod was zelfs niet aanvaard....

Jammer van al de tijd, moeite, enz...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

hologic
Topic Starter

#3 , 29 sep 2019 17:36

Ik weet dat we nergens staan, dat schrijf ik ook in mijn laatste alinea. Dat was ook niet mijn vraag. Mijn vraag was of er een tijdslimiet staat op de zoektocht naar andere erfgenamen. Kan die erfenis echt decennia lang "hangen", als er zich niemand aandient?

Reclame

bosprocureur

#4 , 29 sep 2019 17:42

Als er zoveel schulden zijn, zal er wel hier of daar een schuldeiser aan de kar trekken om beslag te laten leggen op dat onroerend goed vermoed ik.

En ja, dat kan een tijd duren voor alles uitgeklaard is, maar 30 jaar?

Ik heb bijvoorbeeld nog geweten dat de notaris een buslading kandidaat-erfgenamen samen uitnodigde op een vergadering, en daar de nodige uitleg gaf. De nikkel van de meesten viel onmiddellijk, van sommigen wat later, maar ongeveer een jaar later werd het onroerend goed openbaar verkocht.

Thomas Morus

#5 , 29 sep 2019 17:46

Daar valt niet op te antwoorden zonder de familiestamboom te kennen.
Decennialang is wel een overdrijving. Wie de erfenis niet verwerpt krijgt te maken met de tollenaars van de Vlaamse Belastingdienst, want als men niet verwerpt moet men binnen de vier maanden een successieaangifte doen.
Maar wat als iedereen de erfenis weigert: dan wordt het een onbeheerde nalatenschap!
Die komt dan toe aan de Belgische Staat. Dan ben je in den aap gelogeerd!!!!
Dan krijg je een melodrama tussen Staat en schuldeisers. Een Catch22 in het kwadraat.

hologic
Topic Starter

#6 , 29 sep 2019 17:56

@bosprocureur: De notaris-assistente zei me dat zij zelf geen actie zullen ondernemen om de erfgenamen te zoeken. Dus zeker geen moeite richting een dergelijke vergadering bijeenroepen of zo...

@Thomas Morus: Bijkomende moeilijkheid is dat hij Nederlander was, dus een deel van die erfgenamen zit ginder. Ik betwijfel of de Vlaamse Belastingdienst achter hen gaat zoeken. En als het nu een onbeheerde nalatenschap wordt, wordt er dan niet een curator aangesteld die alles gewoon openbaar laat verkopen? Ik dacht dat we dan nog een kans hadden? Want volgens mij wil de staat geen onbeheerde nalatenschap als er meer dan 12.000 € schulden opzit of zoiets...

Thomas Morus

#7 , 29 sep 2019 18:01

"Bijkomende moeilijkheid is dat hij Nederlander was, dus een deel van die erfgenamen zitten ginder. Ik betwijfel of de Vlaamse Belastingdienst achter hen gaat zoeken."
Ik twijfel niet, geen seconde!

hologic
Topic Starter

#8 , 29 sep 2019 18:13

OK, laten we zeggen dat de Vlaamse Belastingendienst hen contacteert. De ongebreidelde nonchalance van die man zit gewoon in zijn genenpoel, dus die aanmaningen "van een ander land over een obscuur pand" worden door die mensen vierkant geklasseerd. En eventuele boetes... stenen kan je niet uitpersen. Dus vergeef me, ik heb weinig vertrouwen in die piste.

Maar om even door te gaan op de onbeheerde nalatenschap. Vanaf wanneer is het een onbeheerde nalatenschap? Wie beslist "dat er niemand meer gaat komen" en wanneer beslist hij dat? En waarom is het dan een Catch22 in het kwadraat? De staat wil geen krot met bouwovertredingen, de schuldeisers willen geld, wij bieden geld, de schuldeisers zijn betaald, en de staat is van het krot af?

Ik gooi maar wat in de groep hoor, ik heb geen idee hoe naiëf dit klinkt... Vrij naiëf, waarschijnlijk...

bosprocureur

#9 , 29 sep 2019 18:18

U kan het schouwspel volgen, rustig in de zetel, en te gepasten tijde uw bod uitbrengen, dat wellicht een stuk lager zal mogen uitvallen.

De schuldeisers ontvangen iets, en het probleem van de bouwovertredingen komt bij u terecht (maar daar had u al rekening mee gehouden) :D

Thomas Morus

#10 , 29 sep 2019 18:32

1. Geen enkele notaris gaat op eigen initiatief op zoek naar erfgenamen.
2. De man met de lastige genen is toch overleden.Mogelijk dat er erfgenamen zijn die wel gestroopt kunnen worden.
3. Een nalatenschap is onbeheerd wanneer er geen erfgenamen (meer) zijn.
4. Als de Staat geen curator aanstelt kan eender wie daartoe een verzoek indienen bij de Rechtbank. Maar dat kost centen.

hologic
Topic Starter

#11 , 29 sep 2019 19:03

@bosprocureur: Dat is ongeveer wat we nu aan het doen zijn. Alleen probeer ik te achterhalen wanneer "te gepasten tijde" precies is, om dat bod uit te brengen (dat inderdaad wat lager zal zijn)...

@Thomas Morus:
1. Nee, dat werd me ook gezegd. Daarom dat alle actie van de kant van de erfgenamen moet komen. En blijkbaar kriijgen ze daar een eeuwigheid de tijd voor.
2. Dat kan. Maar stel dat de fiscus dan ineens aan hun deur staat, kunnen ze dan alsnog doodleuk de erfenis weigeren, als ze dat daarvoor nog niet hadden gedaan? En wie betaalt de erfbelasting dan?
3. Ja, dat snap ik, maar wanneer beslist de curator dat er genoeg tijd is verstreken, en dat er geen erfgenamen meer zullen opduiken? Van zodra hij werd aangesteld?
4. Ik dacht dat enkel de schuldeisers een curator mochten aanstellen (of laten aanstellen door de rechtbank). Kan ik dat ook? En over hoeveel centen spreken we dan (ballpark)?

Thomas Morus

#12 , 29 sep 2019 19:26

Van het ogenblik dat de erfenis naar de volgende in de rij overgaat heeft die op zijn beurt max vier maanden om de erfenisrechten te betalen. Zo niet wordt hij ambtshalve belast met intresten/boetes.

hologic
Topic Starter

#13 , 29 sep 2019 19:35

Oh OK... Maar dan worden zij toch gecontacteerd (gezocht)? Wie vogelt dan uit wie de volgende in de rij is en licht ze in? De notaris alvast niet...

Thomas Morus

#14 , 29 sep 2019 19:37

De tollenaars!!!

Thomas Morus

#15 , 29 sep 2019 19:38

De Vlaamse Belastingdienst.

Terug naar “Kopen”