#1 , 29 sep 2019 16:54
Beste allen,
Wij zijn na lang zoeken op een heel mooie te renoveren hoeve gestoten. Laten we zeggen dat de eigenaar er qua bouwovertredingen een potje van heeft gemaakt, en maandenlang hebben we met de gemeente, de makelaar en de architect overlegd wat er nu precies mocht verbouwd worden, en wat moest afgebroken worden. We besloten over te gaan tot een bod. De eigenaar zat op dat moment al tot over zijn oren in de schulden, en eigenlijk kon hij niet anders dan het bod aanvaarden. Enkele weken nadat we het bod hadden gedaan, overleed de eigenaar. Hij heeft het bod nooit officieel aanvaard. Zijn kinderen gaan nu de erfenis weigeren, omdat hun vader meer schulden heeft achtergelaten dan initieel gedacht, en omdat ons bod waarschijnlijk niet zou volstaan om deze schulden te vereffenen. Nu horen we van de makelaar en ook van de notaris-assistente dat alles helaas komt stil te vallen. Omdat de kinderen de erfenis (waaronder dus de hoeve) weigeren, moet er gewacht worden totdat ALLE (ook die van het zevende knoopsgat) resterende erfgenamen spontaan op het kantoor van de notaris zijn verschenen om te beslissen of zij de erfenis ook willen weigeren. En pas wanneer dit gebeurd is, is het pand vrij en spelen wij weer mee. En het frappantste: hierop staat geen tijdslimiet. De erfgenamen hebben dus een spreekwoordelijke 30 jaar om ineens op de proppen te komen. En al die tijd kan de hoeve niet te koop worden aangeboden.
Mijn vraag is: kunnen jullie dit bevestigen? Ik betwist niet dat wij op dit moment juridisch nergens staan. Ons bod werd niet aanvaard, dus er was geen compromis. Maar het feit dat we er vervolgens ook "nooit meer" op kunnen bieden, enkel en alleen omdat de erfgenamen "niets doen", dat vind ik bijzonder jammer...