Ik ben bezig met het ontwerp van een electrische eenwielige fietskar. Deze zal een motor hebben van 750W en de trapbeweging ondersteunen tot 45km/h, sneller zou ook nog kunnen.
Tot 45 km/u maakt dat er ongeveer een speed-pedelec van - als het daar in gegoten kan worden
Die zijn onderworpen aan behoorlijk strenge eisen en goedkeuring
Als particulier een wespennest ...
Sneller dan 45 ... ga je richting motorfiets , nog strenger - als het als motorfiets kan dienen.
Mijns inziens valt die onder geen enkele van de huidige wettelijke bepalingen.
Dat kan al een indicatie geven van de zever die je je op je nek kan halen ...
Volgens mij valt dit wel degelijk onder de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen als het maar 25 gaat
2° ofwel een “gemotoriseerd voortbewegingstoestel”, dit wil zeggen elk motorvoertuig met één of meer wielen dat door bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur:
Anderzijds, blijft een fiets met een aanhanger, een fiets ...
Nu, ik heb ook zo mijn bedenkingen bij een duwende gemotoriseerde "fiets" aanhanger
Zeker als dat die "fiets" naar 45km/u moet stuwen.
Kracht àchter scharnierpunt laten inwerken is geen recept voor geweldige stabiliteit
En dat dan op een voertuig dat al scharniert ...
Er zijn ooit experimenten mee geweest bij auto's - daar is men vaak ook snel van teruggekomen, en het idee is ook niet echt doorgebroken
Idee is overigens niet nieuw of uniek
Google pusher trailer bicycle (of bike)
Wat zouden de mogelijke gevolgen kunnen zijn als ik deze zonder te laten homologeren in het verkeer breng ?
Als het gehomologeerd moest zijn ... potentieel enorm.
Die wetgeving gaat tot 10.000 frank, nu €, en maal 8 (opdeciemen) ... 80.000€
Wanneer gaat men dat merken ?
Als het er mee mis gaat ... ongeval