Een vriendin vroeg enkele weken terug om mee te gaan naar enkele garages voor een nieuwe auto gezien ze er zelf vrij weinig van kent behalve mooi of lelijk.
Bij één van de garages vond ze een model dat haar behoorlijk aanstond. Na een tweede bezoek en testrit besloot ze voor deze te gaan.
Dit model bestaat in enkele versies:
- basis
- uitrustingsniv 1 = basis + opties
- uitrustingsniv 2 = niv 1 + opties
- uitrusting sport-line = niv 2 + opties
- sport versie = sport-line maar met zwaardere/sportieve motor
Al deze versies met de diverse opties staan in de brochure.
In de showroom stonden van dit model 3 auto's in stock: basis-benzine, sport-line diesel en sportversie.
Zij wilde de uitrusting sport-line met de bijkomende opties zoals in de showroom maar dan in benzine versie.
Maar de verkoper zij dat bij de verdeler nog stockwagens stonden. Oa. dezelfde als de diesel sport-line uit de showroom maar dan in benzine versie.
Voor deze heeft ze dan ook getekend.
Op de bestelbon staat:
- model - uitrusting sportline + motorisatie : catalogusprijs = xxx
- opties (oa. metaalkleur,... ) = + xxx
- garagekorting = -xxx
- stockkorting = -1500€
- overname premie = -xxx
Donderdag is de wagen gaan ophalen en gisteren vrijdag kwam ze deze bij mij tonen.
Plots viel me op dat er vooraan geen mistlampen zaten hoewel die reeds bij uitrustingsniv 1 zaten.
Na verder "onderzoek" bleek onder andere ook de middenconsole met bergvak vooraan en de 12V aansluiting in de koffer te ontbreken.
Deze zaken zijn optie bij de basisversie maar zijn onderdeel van uitrustingsniv 1 of 2 en dus zeker inbegrepen bij de sport-line versie.
Gisteren bel ik hiervoor naar de garage.
Antwoord van de garage: ah ja, het kan zijn dat er bij stockwagens soms een optie ontbreekt.
Dan vraag ik waarom de prijs van deze opties niet afgetrokken werd.
Antwoord van de garage: daarvoor dient de stockkorting
Dit werpt dan natuurlijk een andere kijk op de stockkorting want dit werd niet gemeld bij de aankoop.
Kort gerekend komt de stockkorting dan eigenlijk maar op +- 600 a 700 euro echte korting.
De eerste vraag is nu: is dit een normale praktijk? (opties niet aanwezig en dus stockkorting geven)
Zo niet, wat kan hieraan gedaan worden?