Beste
Zoals het onderwerp vermeldt heb ik een vraag inzake de termijn waar een GAS ambtenaar al dan niet rekening mee moet houden bij het behandelen van een bezwaar inzake overtredingen stilstaan en parkeren.
Afdeling 3 inzake procedure voor de sanctionerend ambtenaar vermeld in Art. 26 paragraaf 1 van de GAS wetgeving het volgende:
“De beslissing van de sanctionerend ambtenaar wordt binnen een termijn van zes maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen.
Deze termijn van zes maanden neemt aanvang vanaf de dag van de vaststelling van de feiten door de in de artikelen 20 en 21 bedoelde personen.”
Hieromtrent twee vragen:
1. Heeft deze termijn van zes maanden betrekking op het definitief afhandelen (incl. bezwaar) van de GAS overtreding of enkel het voor de eerste maal ter kennis brengen aan de overtreder van de GAS overtreding?
2. Is deze termijn ook van toepassing op overtredingen inzake stilstaan en parkeren gezien er een aparte onderverdeling is voorzien inzake de procedure voor dergelijke inbreuken? (Doch staat in deze onderverdeling bitter weinig vermeld inzake bv. eventuele termijnen)
Deze vraag stel ik mezelf gezien ik overweeg beroep in te dienen bij de politierechtbank omdat men voor het afhandelen van drie inbreuken langer dan zes maanden (te rekenen vanaf de data waarbij de GAS ambtenaar kennis heeft genomen van de inbreuken) nodig hebben gehad om dit definitief af te handelen
Tevens heb ik bij de GAS ambtenaar bezwaar ingediend inzake de geldigheid van de geacteerde vaststellingen waarvan de twee eerste inbreuken parkeren op trottoir wordt weerhouden en bij de derde inbreuk de verhoogde berm weerhouden is, dit terwijl de drie inbreuken op exact dezelfde plek zijn gebeurd en door dezelfde vaststeller zijn opgesteld. Desbetreffende vaststeller heeft volgens mij de algemene bepalingen (Art. 2) van de wegcode pas na de derde inbreuk bestudeerd. Heb bezwaar ingediend dat de eerste twee inbreuken niet geldig zijn gezien de verkeerde plaatsbepaling en de derde wel geldig is. Toch wordt door de GAS ambtenaar de derde inbreuk (dewelke geldig is) teniet gedaan en de eerste twee inbreuken weerhouden.
Alvast bedankt voor de tijd en eventuele reacties!