kan dit ook als de grootouders als 15 jr geen contact meer hebben met hun eigen kinderen en de kleinkinderen nog maar 6 en 4 zijn?
Waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Kinderen hebben ook het recht om hun grootouders te (leren) kennen.
De rechter zal moeten oordelen...
ik denk persoonlijk dat ze, in mijn geval, dat recht reeds lang verspeeld hebben
mijn kinderen zullen ze nooit te zien krijgen
ik zit met juist dezelfde situatie. Mijn schoonvader heeft 18 jaar geleden zijn dochter op straat gezet. Tot tweemaal toe hebben wij terug toenadering gezocht, zonder resultaat.
Na al die jaren zit de man in problemen (schulden, deurwaarders,.....) en belt ons op. We vermoeden dat hij niet opgezet was met het feit dat we hem niet te woord wilden staan. Na enige tijd belde hij terug omdat hij had vernomen dat hij al drie jaar een kleinkind had en hij eiste bezoekrecht. Gezien de ruzie gingen we hier niet op in en iets later stak de brief van de jeugdrechtbank in de bus.....hij eist dus een bezoekrecht gelijk aan een ouder en met dwangsommen.
De zaak sleept nu al bijna drie jaar aan, ondertussen heeft hij enkel maar een verjaardagskaartje gestuurd, nooit een brief om het verleden uit te praten, zoals de zaken nu staan komt het met deze man nooit meer goed. Haat is het enige waaraaan we denken als we aan die man denken.
En wat met de jeugdrechtbank van Antwerpen ? Na lang aandringen krijgen we toch een maatschappelijk onderzoek. We weten ondertussen dat de man op een ander adres woont dan zijn inschrijvingsadres (zelf op onderzoek gegaan en fotodossier samengesteld) en zijn job kwijt is. Wij hebben brieven verzameld van zijn eigen familie en twee andere dochters aangaande hun opvoeding. Ze werden door dezelfde jeugdrechtbank geplaatst in een pleeggezin omdat de vader niet voor hen kon zorgen na zijn echtscheiding van zijn tweede vrouw. Nu zou je denken dat dit voldoende zou zijn ???
Wat er tijdens de gesprekken met de maatschappelijk onderzoekster werd gezegd (dat zij onze weigering begrijpt en dat het niet in het belang is van ons kind om betrokken te raken in het conflict), staat niet in haar verslag. In het verslag zegt zij dat bezoekrecht niet echt aan de orde is, maar indien de rechter dit toch toestaat dat het in een neutrale ruimte dient te gebeuren. Wat ze niet schrijft is dat ze hier ook geen oplossing in zag..........tot zover mijn geloof in die instantie.
Na het maatschappelijk verslag duurt het meer dan een jaar tot mijn schoonvader zijn besluiten neerlegt.....ahja, hij is heel geïnteresseerd in zijn kleinkind. Voor ons is het al lang duidelijk dat hij ons enkel voor de rechter trekt omdat wij hem niet hielpen na 18 jaar afwezigheid.
Nu dienen wij onze besluiten binnen te brengen en is het weer bang afwachten.
Moeten wij nu echt onze zoon bij een wildvreemde man achterlaten waarvan wij weten dat hij helemaal geen interesse heeft in onze zoon, enkel in ons mentaal te kraken ?
Wij werden door zijn andere dochters in het bezit gesteld van de vonnissen waarbij zij geplaatst werden, inzake een POS opvoeding. De raadsheer van mijn schoonvader wenst deze uit het dossier te weren omdat we ze niet in ons bezit mogen hebben.... lees : omdat ze de ware aard van zijn client duidelijk maken.
Mijn vraag is dus : is er ergens rechtspraak te vinden waarbij bezoekrecht wordt geweigerd aan een grootouder ?
De raadsheer van mijn schoonvader is trouwens nog straffer, die schrijft dat er helemaal geen assertieve band hoeft te zijn tussen grootvader en kleinkind, volgens rechtspraak uit Gent is een bloedband voldoende om bezoekrecht te krijgen.