Boete wegens te laat komen opdagen als reserve bijzitter

de_sigaar
Topic Starter

Boete wegens te laat komen opdagen als reserve bijzitter

#1 , 07 aug 2009 20:10

Vandaag heb ik een boete van 250 euro in ontvangst mogen nemen. De reden om mij te vervolgen staat als volgt omschreven:

Kieswet (bijzitter die verstek laat gaan)

Zoals ik dat interpreteer lijkt het alsof ik niet komen opdagen ben wat een pertinente leugen is. De echte omstandigheden zijn dat ik 5 minuten te laat was. Geen spreekwoordelijke 5 minuten maar echt 5 minuten. Niet meer, niet minder. Ik ben zelfs nog mensen tegen gekomen die op tijd waren maar weer naar huis mochten omdat de ploeg voltallig was.
Verder staat er dat ik als bijzitter opgeroepen was terwijl ik een reserve bijzitter was

Mijn vragen:
Wat zouden mijn kansen op succes zijn als ik dit bij een advocaat zou brengen?
Wat kan het maximale worden als het dan toch nog in mijn nadeel uitgesproken wordt? Eventueel celstraf? :shock:
Welke kosten zouden er dan nog bij komen mocht het in mijn nadeel uitgesproken worden?
Is het normaal dat een dergelijke fait divers harder beboet wordt dan een verkeersovertreding waarmee men anderen (soms) in gevaar kan brengen? :evil:

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AnAnAs

#2 , 14 aug 2009 13:30

Hier hetzelfde probleem...
Mijn vriend was ook te laat gekomen en een boete gekregen wegens "verstek" terwijl hij weldegelijk aanwezig was!!!

Is er echt niemand die weet hoe we dit kunnen aanpakken???

dieke

#3 , 14 aug 2009 14:58

Is er echt niemand die weet hoe we dit kunnen aanpakken???
Op tijd komen? 8)

Reclame

Vandebos

#4 , 14 aug 2009 15:23

Op tijd is op tijd...

Het is niet alsof een dergelijke taak van u wekelijks vetwacht wordt...

AnAnAs

#5 , 14 aug 2009 17:11

nee idd, maar 5min te laat... komaan, de verkiezingen waren nog nie eens bezig, 't was nog een half uur. 'k vind da er ietsken over toch. der zijn er die gewoon hun kat sturen hé, maar hij was er wel!

de_sigaar
Topic Starter

#6 , 15 aug 2009 22:42

Op tijd is op tijd...

Het is niet alsof een dergelijke taak van u wekelijks vetwacht wordt...
Als iemand van slechte wil is dan blijft die gewoon weg.

Door een rood licht rijden: 100 euro
5 minuten te laat komen: 250 euro

Weet mij maar eens te zeggen wat de logica van de boete is want ik zie ze niet.

Edit: ik was daar weer om 08H om te gaan stemmen. Ik heb 45 minuten buiten moeten wachten want de computers waren defect. Dat is veel langer dan die 5 minuten dat ze op mij moesten wachten ( en ik was dan nog als reserve )

de_sigaar
Topic Starter

#7 , 15 aug 2009 22:49

nee idd, maar 5min te laat... komaan, de verkiezingen waren nog nie eens bezig, 't was nog een half uur. 'k vind da er ietsken over toch. der zijn er die gewoon hun kat sturen hé, maar hij was er wel!
Ah, hij moest daar maar om 07.30H zijn? Op zijn locatie zou ik dan op tijd geweest zijn :D

Wat ik vernomen heb is dat wie niet gaat stemmen ook geen boete krijgt. Dan moeten ze te veel PV's opstellen ( 10% van de stemplichtigen laat het afweten :lol: )

Vandebos

#8 , 15 aug 2009 22:52

Het probleem is dat er vele bijzitters zijn die "5 minuten" te laat komen. Idem voor de reserves. De voorzitter moet zijn bureau op het gestelde uur open hebben, gebeurt dit niet dan kan een "verontwaardigde" burger of kandidaat voor een heleboel problemen zorgen.

Velen hopen dan ook door "maar" 5 minuutjes te laat te komen te ontsnappen aan hun plicht.

Persoonlijke mening? Met € 250 kom je er nog licht vanaf. Ik zie die boete door de vele telaatkomers in de toekomst fors verhoogd worden.

Er zijn zijn amper 2 burgerplichten over waar de overheid op je rekent:

voor of bijzitter tijdens verkiezingen en jurylid...

Is het dan echt zo moeilijk 1 keer op tijd te zijn?

dieke

#9 , 16 aug 2009 10:57

Ach, het is hetzelfde als met alles he. Je moet grenzen stellen en of mensen die nu met 1 of 5 of 60 minuten overschrijden, in de fout is in de fout.

Ik kan me bovendien wel indenken dat indien u een goed excuus (overmacht) heeft voor het te laat komen, men dat wel in beschouwing zou nemen, niet?

de_sigaar
Topic Starter

#10 , 16 aug 2009 12:00

Ach, het is hetzelfde als met alles he. Je moet grenzen stellen en of mensen die nu met 1 of 5 of 60 minuten overschrijden, in de fout is in de fout.

Ik kan me bovendien wel indenken dat indien u een goed excuus (overmacht) heeft voor het te laat komen, men dat wel in beschouwing zou nemen, niet?
Helaas, de agent die het verhoor afnam zei meteen dat volgende redenen niet gelden:
- verslapen
- uurwerk/ klok loopt achter
- snel nog naar het toilet geweest ( wat bij mij het geval was )
- defect vervoermiddel
- ziek zonder doktersattest
- kinderen die nog even de aandacht vroegen
- borstvoeding
- op reis

en dat ging zo nog even door.
Voor mij was het snel duidelijk dat overleden zijn de enige geldige reden was.

Maar goed, van het moment dat ik weet dat er verkiezingen komen boek ik alvast ergens een weekendje. Mij zien ze nooit meer.

de_sigaar
Topic Starter

#11 , 16 aug 2009 12:13

Het probleem is dat er vele bijzitters zijn die "5 minuten" te laat komen. Idem voor de reserves. De voorzitter moet zijn bureau op het gestelde uur open hebben, gebeurt dit niet dan kan een "verontwaardigde" burger of kandidaat voor een heleboel problemen zorgen.

Velen hopen dan ook door "maar" 5 minuutjes te laat te komen te ontsnappen aan hun plicht.

Persoonlijke mening? Met € 250 kom je er nog licht vanaf. Ik zie die boete door de vele telaatkomers in de toekomst fors verhoogd worden.

Er zijn zijn amper 2 burgerplichten over waar de overheid op je rekent:

voor of bijzitter tijdens verkiezingen en jurylid...
Iedereen heeft aan mijn stembureau tot 08.45H moeten wachten voor dat de eerste kon stemmen. Welke problemen gaf dat dan voor die voorzitster?
En nogmaals, de ploeg was volzet. Wat is het probleem?
Is het dan echt zo moeilijk 1 keer op tijd te zijn?
Ik ben alle dagen op tijd op m'n werk en dit al ruim 25 jaar.

Dat ze voor al dat gezever werklozen inschakelen. Die kunnen daarna een hele week recupereren en ze verdienen er nog een grote smak geld bij ( :roll: )

digits

#12 , 16 aug 2009 13:23

Helaas, de agent die het verhoor afnam zei meteen dat volgende redenen niet gelden:
...
- op reis

Maar goed, van het moment dat ik weet dat er verkiezingen komen boek ik alvast ergens een weekendje. Mij zien ze nooit meer.
dat zal dan toch niet veel helpen precies :lol:

Vandebos

#13 , 16 aug 2009 13:37

De voorzitter van het bureau mag zelfs niet controleren of alles in het bureau aanwezig is voordat de de bijzitters zijn gekozen. Gebrek aan aanwezigen kunnen de hele procedure dus nog extra ophouden.

Het feit dat het informatica systeem niet werkte en voor 3 kwartier vertraging zorgde zal dan ook nergens aanvaard worden als verzachtende omstandigheid. Indien door uw afwezigheid men had moeten wachten op de eerst kiezer die opdook om hem tot bijzitter te bombarderen hadden de vertragingen nog veel langer geduurd....

de_sigaar
Topic Starter

#14 , 16 aug 2009 16:47

...
- op reis

dat zal dan toch niet veel helpen precies :lol:
Toch wel: als je boekt voor dat je je oproepingsbrief krijgt ben je er vanaf. Boeken nadat je de oproepingsbrief gekregen hebt is dus niet geldig.

de_sigaar
Topic Starter

#15 , 16 aug 2009 16:54

De voorzitter van het bureau mag zelfs niet controleren of alles in het bureau aanwezig is voordat de de bijzitters zijn gekozen. Gebrek aan aanwezigen kunnen de hele procedure dus nog extra ophouden.

Het feit dat het informatica systeem niet werkte en voor 3 kwartier vertraging zorgde zal dan ook nergens aanvaard worden als verzachtende omstandigheid. Indien door uw afwezigheid men had moeten wachten op de eerst kiezer die opdook om hem tot bijzitter te bombarderen hadden de vertragingen nog veel langer geduurd....
Allemaal goed en wel maar dit is geen levensbedreigende situatie en toch wordt ze veel zwaarder beboet dan een gevaarlijke verkeerssituatie.

En nogmaals: de ploeg was (over)compleet en daarom moet men niet afkomen over de belemmering van de gang van zaken.

En waarom op het ene bureau om 07.15 en op een andere weer om 07.30? :?:

Maar goed: is er iemand die juridisch advies kan geven want daar gaat het toch om dacht ik? :roll:

Terug naar “Actuele Thema's”