kostenberekening.

Anneke
Topic Starter

kostenberekening.

#1 , 21 jun 2006 11:06

Daar ik in bi-locatie leef en een studio huur samen met mijn ex, (wij wonen elk om beurt een week bij de kinderen) vraag ik me af hoe die huur en lastenkosten worden berekend.
Wordt alles in de helft verdeeld of kan dat berekend worden volgens de lonen en de persoonlijke kosten die elk heeft?

Het is namelijk zo dat ik de kosten heb voor een wagen (verzekering, tax, enz.) en ook mijn telefoonkosten zelf moet betalen.
Deze kosten heeft mijn ex niet omdat zijn werk dat betaalt. Hij heeft ook een groter loon. Maar toch wilt hij dat ik in alles de helft betaal.

Ik weet dat op zijn werk ook veel minder wordt afgehouden voor de belastingen dan op mijn werk en dat we daardoor nog voor het aanslagjaar 2005 gezamelijk gaan moeten bijbetalen. Daar vraagt hij ook de helft van. Ik hoor nochthans van mijn collega's op mijn werk, dat hier meer dan genoeg wordt afgehouden en de meesten krijgen hier geld terug van de belastingen.

Moet ik in alles de helft betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Contacteer: Website

#2 , 21 jun 2006 11:31

Dit betreffen zaken dewelke vrijelijk kunnen overeengekomen worden met tegenpartij.

Stel terzake een en ander op schrift.

Anneke
Topic Starter

#3 , 21 jun 2006 12:13

kan er niet een overeenkomst afgedwongen worden?
Ik hoef toch niet zijn belastingen te betalen?

Reclame

tahonm

#4 , 21 jun 2006 13:24

Hoi Anneke,

Dit staat normaal vermeld in de scheidingsakte, of EOT. Ik heb een splitsing van de belastingen aangevraagd, want er kwam mij 1700 euro toe, en mijn ex moest 1200 euro ofzo opleggen. (aan de hand van de berekeningen, zie je aan het detail) De belastingen zelf trekken zich daar NIETS van aan, dus moet je dat geld wel terugkrijgen van je ex... eigenlijk moet hij zijn "goede wil" laten zien.
Want hij 1200 opleggen, en ik 1700 terugtrekken, is na aanvraag splitsing van belastingen gewoon 500 euro die op mijn rekening werd gestort door hen. Onze scheiding is niet hun rekening...

Het overige geld heb ik via notaris van mijn ex moeten verkrijgen... (omdat het in de akte stond) Is mij wel gelukt.

Succes!

Anneke
Topic Starter

#5 , 22 jun 2006 10:46

Hoi Anneke,

Dank je Tahonm,

Is die splitsing dan vanaf het moment dat ik een ander adres had? Het is verwarrend met die twee adressen en ik ben echt niet op de hoogte van al die dingen.

Anke
Contacteer: Website

#6 , 22 jun 2006 10:59

Na een feitelijke scheiding worden alle belastbare inkomsten van beide echtgenoten afzonderlijk belast met ingang van het jaar volgend op het jaar waarin deze scheiding plaatsvond.

De feitelijke scheiding kan worden bewezen met de inschrijving in het bevolkingsregister, met een door het gemeentebestuur gewettigd attest en met bewezen onderhoudsuitkeringen.

Bij duurzame feitelijke scheiding kunnen de echtgenoten afzonderlijke aangiften indienen (idem voor wat betreft een verplichte feitelijke scheiding door de rechtbank).

Anneke
Topic Starter

#7 , 22 jun 2006 11:59

dus met andere woorden.

Ik leef sinds februari 2005 gescheiden. Ik ben sinds die maand op dat adres gedomicilieerd.
De feitelijke scheiding was pas in april van dit jaar.
Ik wordt voor 2006 volledig gezamelijk belast?

seppe

#8 , 22 jun 2006 13:21

dus met andere woorden.

Ik leef sinds februari 2005 gescheiden. Ik ben sinds die maand op dat adres gedomicilieerd.
De feitelijke scheiding was pas in april van dit jaar.
Ik wordt voor 2006 volledig gezamelijk belast?
Je wordt nog gezamelijk belast voor de inkomsten verworven in 2005, die je moet aangeven in je belastingaangifte in 2006 (die gaat immers over de inkomsten van 2005).

seppe

#9 , 22 jun 2006 13:35

SEPPE, verklaar dat eens :?: :?: :?:
Zie de zeer correcte uitleg van Anke:
Na een feitelijke scheiding worden alle belastbare inkomsten van beide echtgenoten afzonderlijk belast met ingang van het jaar volgend op het jaar waarin deze scheiding plaatsvond.
De feitelijke scheiding vond plaats in 2005. Op inkomsten verworven van 1.1.2005 tot 31.12.2005 zullen de echtelieden nog gezamelijk belast worden. Deze inkomsten maken het voorwerp uit van hun aangifte in de personenbelasting die ze in 2006 doen (inkomstenjaar 2005, aanslagjaar 2006).

Lex

#10 , 22 jun 2006 14:07

Zie de zeer correcte uitleg van Anke:
Het antwoord van ANKE is idd correct, evenwel had ik gelezen 'ik BEN' gescheiden...enz...dewelke 'ik LEEF' had moeten zijn...ook een beheerder kan al eens een foutje maken!(just is just!!) get geleik!

Mea Culpa! Vandaar dat ik ook mijn bericht heb gewist!

seppe

#11 , 22 jun 2006 16:07

ook een beheerder kan al eens een foutje maken!
Inderdaad, mensen is misselijk. :D

Lex

#12 , 22 jun 2006 16:10

missen is menselijk :D

Anneke
Topic Starter

#13 , 26 jun 2006 08:38

Bedankt voor de uitleg
fijn dat er ook nog een beetje gelachen kan worden :)

Terug naar “Echtscheiding”