Een gepensioneerde is toch geen "inkomende grensarbeider"?
Maar ten gronde:
Nergens vind ik terug dat men bij domiciliering in het buitenland als gepensioneerde aanspraak kan maken op uitkeringen van de Vlaamse sociale bescherming (tenzij men naar Vlaanderen komt voor de zorg).
Graag een bronvermelding van tegengestelde want dat zou enkele mensen die ik ken goed kunnen helpen.
Wanneer een Belgisch gepensioneerde die zijn domicilie heeft in het buitenland wordt opgenomen in bv. een WZC in België omdat de kinderen hier wonen dan zal hij zich wel officieel moeten aansluiten (zelfs al is de opname maar tijdelijk) indien zijn laatste beroepsactiviteit in VL was (dit komt dus wél overeen met de info die u hebt gekregen). In de (meeste) andere gevallen wordt hij administratief aangesloten zonder de zorgpremie te moeten betalen.
Ik wil helemaal niet moeilijk doen maar dit ten gronde uitspitten om mensen te helpen die zich in niet-conventionele situaties bevinden.
M.a.w. heeft een Belgische ouderling die wordt opgenomen in een rusthuis in het zuiden van Spanje recht op dezelfde tussenkomst vanwege de Vl. Sociale Bescherming als degene die hij in identieke omstandigheden zou ontvangen bij opname in een WZC in VL?
Indien niet dan is het opeisen van een zorgpremie illegaal vanuit standpunt EU wetgeving (aangezien men betaalt voor sociale zekerheid die men niet kan krijgen).
Indien zelfde financiële zorgsteun dan zie ik geen probleem.