Zijn psychiaters wettelijk verplicht om mensen die zelfmoord willen plegen in de psychiatrie tegen te houden? Ik zit al 1,5 jaar in de psychiatrie en men laat het mij nog steeds niet toe. Zij springen des noods allemaal op mij, pakken mijn spullen af en steken mij in de isolatie. Ik heb geen acute psychose en ben bij gezond verstand. Ik vroeg me af of ik dat juridisch kon oplossen. De ombudsvrouw zij dat zij dat moeten zoals in Art. 422ter. van de strafwetboek. Er is daar sprake van hulp "bieden", maar in werkelijkheid is dat dus anders. Is er een of andere instantie waar ik officieel een klacht of een verzoek kan indienen over mij persoonlijk of over de wetgeving zelf? Zou een verzoekschrift aan het Vlaams Parlement correct zijn?
https://www.vlaanderen.be/een-verzoeksc ... -parlement
Conform artikel 32, paragraaf 2 lid 3 Wet Bescherming Persoon Geesteszieke kunt u zich laten bijstaan door een advocaat, of een door u gekozen arts en/of van een iedere andere vertrouwenspersoon. Deze personen kunnen het register inkijken en om informatie vragen ter beoordeling van de toestand van uw gezondheid.
U hebt ook het recht op de ontmoeting van de procureur des Konings en de vrederechter tijdens hun bezoek aan de psychiatrische dienst.
Als u wilsbekwaam bent zijn de hulverleners niet verplicht om te voorkomen dat u zelfmoord pleegt. Artikel 422bis Sw. verplicht de zorgverlener hier niet toe wanneer de patient zich daartegen heeft verzet. Ook op basis van artikel 8, paragraaf 4 Wet Patientenrechten kan de patient elke tussenkomst van artsen weigeren (tenzij u wilsonbekwaam bent verklaart). Doen zij dit toch, dan kunnen ze worden veroordeeld voor opzettelijke slagen en verwondingen conform artikel 398 Sw. e.v.
Als u bovendien geen psychiatrische patient bent, kunnen ze u in principe ook niet gedwongen laten opnemen.
Verzoek om een raadsman, dat recht hebt u.
.