tijd aangifte tegen huiselijk geweld

sem10
Topic Starter

tijd aangifte tegen huiselijk geweld

#1 , 02 aug 2009 08:57

ben jaren geslagen, geschopt en geestelijk mishandeld door mijn ex, nu heb ik eenmaal aangifte durven doen.
Nu ik duidleijk inzie wat hij bij mij heeft aangericht psychise, door al die kleineringen en het geweld, vind ik dat dit niet ongestraft mag blijven.
meerdere malen is politie wel tussen geweest, door bellen van buren of ik stiekem.
tot wanneer kanik hirvoor angifte doen?
Kan dat nu nog sinds een twetal maanden is het gedan tussen ons, echter bleef hij toch me nog lastig vallen met leugens.
En hoe zit het mocht het en rechtszaak worden, heb een kindje van hem 8 maanden oud waar hij nooit een cent voor heeft betaald of naar omgekeken heeft, als hij moet kiezen tussen fles vodka of pampers kind, kiest hij de vodka of andere vrouwen, hij is alcoholist.
Krijgt hij bezoek recht als hij dara om vraagt? vind dat voor het welzijn voor het kind niet goed.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2009 18:10

Om alles op een rijtje te zetten - ga naar de dienst slachtofferzorg van uw politiezone, deze zullen samen met u alles op een rijtje zetten en dan u ondersteunen voor het opstellen van de verschillende klachten en aangiften.

Je kan ook eens bellen met vb de dienst intra familiaal geweld van een grote politiezone die u (anoniem) ook veel info kunnen geven
Vb die van antwerpen tel 03/3209230

jannemanenvrienden

#3 , 03 aug 2009 19:38

Ga idd naar dienst slachtofferhulp en laat je zeker bijstaan!!
Als je niet alles laat vaststellen , ben je nergens en op termijn ben jij nog de schuldige.
We leven nu eenmaal in een omgekeerde wereld. Slachtoffer wordt dader!!
Laat je begeleiden, want iemand die geslagen en vernederd geweest is , blijft zijn ganse leven slachtoffer.....dit draag je immers je ganse leven mee.
Praat erover met je huisarts, en met mensen die ge kunt vertrouwen.
Laat je niet vernederen en zoek hulp via teledienst!!
Veel sterkte

Reclame

jannemanenvrienden

#4 , 03 aug 2009 19:38

Ga idd naar dienst slachtofferhulp en laat je zeker bijstaan!!
Als je niet alles laat vaststellen , ben je nergens en op termijn ben jij nog de schuldige.
We leven nu eenmaal in een omgekeerde wereld. Slachtoffer wordt dader!!
Laat je begeleiden, want iemand die geslagen en vernederd geweest is , blijft zijn ganse leven slachtoffer.....dit draag je immers je ganse leven mee.
Praat erover met je huisarts, en met mensen die ge kunt vertrouwen.
Laat je niet vernederen en zoek hulp via teledienst!!
Veel sterkte

j.demoor

#5 , 04 aug 2009 11:18

“Art.398.Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot honderd frank of met een van die straffen alleen...”(Strafwetboek 8 juni 1867).
Dit misdrijf is een wanbedrijf.

‘Elk uitwendig of inwendig letsel,hoe licht ook,dat van buitenuit aan het menselijk lichaam wordt toegebracht door een oorzaak die mechanisch of chemisch op de lichaamsgesteldheid inwerkt,is een verwonding‘(Cass. 18 februari 1987,R.D.P. 1987,689).

“Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is...”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING).

“Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(Sv.=Wetboek van Strafvordering).

U kan dus klacht neerleggen bij de procureur,schriftelijk rechtstreeks of mondeling via de politie.

“Art.374...Hij(=de rechter) bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt. Dat persoonlijk contact kan enkel om bijzonder ernstige redenen worden geweigerd...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sem10
Topic Starter

#6 , 05 aug 2009 13:13

nou dat is het dus, politie en het gerecht daar heb ik sterk mijn twijfels bij, heb toen eenmalig na zoveel keren ingrijpen van de politie aangifte gedaan, en er is niets meegedaan, niets, terwijl ik toen zwanger was en behoorlijk ben mishandeld in mijn buik!!!!!
hij is later verhoord door politie dit is nu dik een jaar terug en hij is zo vrij en onschuldig als een vogeltje.

Ik vind dat hij geen recht heeft op het zien van het kind, punt 1 nooit is hij ergens mee naar toegeweest, voor het kind, eertse hulp meneer bleef thuis lekker zuipen, nog nooit een cent betaald, en bij dagelijsk alcholol gebruik word hij intens gevaarlijk en agresief, om daar een kindje naar toe temoetn brengen zie ik dus niet zitten, zou het mezelf nooit vergeven dat als ik het kindje kom halen, hem iets is overkkomen.
ten tweede ik kan bij dat bezoek aan vader niet aanwezig zijn, omdat hij al meederer malen mij gedreigd heeft na de bevallig mij tevermoorde, dus als het kind hoe jong ook getuigen is van het feit dat meoder slaag krijgt zie ik ook dat niet zitten.
Uit zichzelf zal hij nooit bezoekrecht eisen ben alleen heel bang, dat als ik veder weer aangiftes ga doen, hij het tegen me gaat gebruiken bij de rechtbank en dat zo de rechter bezoekrecht geeft.

Franciscus

#7 , 05 aug 2009 18:21

Als u zich als slachtoffer laat registreren dan kan u zelf aan het parket maatregelen vragen.
Ik weet niet waar u woont maar bij ons worden zulke zaken serieus opgevolgd en door de sociale dienst en door de politie en door het parket.
Natuurlijk ik weet het het is niet gemakkelijk en het duurt lang en het gaat niet altijd enz enz.

Mijn ervaringen zeer zeker de laatste jaren positief en met politie en met parket. Rechtbank soms nog wat moeilijk maar onderzoeksrechters en dat zijn diegene die in eerste instantie voorwaarden kunnen opleggen dat begint ook te gaan.

Sociale diensten en slachtoferhulp doen ook hun best.

Ik wil er nog wel op wijzen dat ' bezoekrecht' niet meer bestaat en dat het zo wie zo samen zal zijn dus beide ouders hebben dezelfde rechten.

Als u geen vertrouwen hebt in de door ons opgegeven diensten - ik heb het nummer van de dienst intra familiaal geweld opgegeven van Antwerpen ga dan zeker eens spreken met een advocaat.
nog enkele nr 03/260.72.80 (pro deo) - 03.247.88.30 slachtofferhulp en 03/326.00.00 bijstand bij strafzaken ( CAW De mare).

sem10
Topic Starter

#8 , 05 aug 2009 18:53

dus ook als vader gevaar vormt, mag hij zijn rechten opeisen?
en ondaks dat hij zwaar drinkt en agressief is ook in bijzijn kind,en veder nooit naar kind omkijkt of ook maar een cent betaald/
Zelfs niet aanwezig geweest bij bevalling, meneer kwam doodleuk paar uur later pas naar zijn kind kijken, en let wel zwaar bezopen, waardoor ik later hierop werd aangesproken door de hoofdzuster, dan schaam je je dood dat kan ik u wel vertellen, hebben zulke vaders nog recht?
Hij kan nooit alleen zijn met een kind, want door he drinken heeft hij hersenbeschadiging opgelopen waardoor hij ook nog eens epileptisch aanvallen heeft.
ik kan me nog enigzins verwern, maar een kind? moet een kind hieringroot gebracht worden, dat schaad hem voor de rest van het leven, en zo een toekomst wil ik aboluut niet voor mij kind, vadaar dat ik tijdens de zwangerschap na een mishandeling mijn hoognodige spullen heb gepakt en weg ben gegaan.heb het getracht hoor dat hij zijn kind kon blijven zien, maar als ik dan kwam wat hij wist lag hij dronken op de bank of toonde weinig intresse omdat hij druk was op internet met een vrouw, goede vader, tevens hij belt nooit om tevragen hoe het met het kind is

Franciscus

#9 , 05 aug 2009 19:11

dat zegt u maar is dat zo wel.

u zal daarvoor moeten zorgen dat alle elementen die u zegt te hebben plaatsgevonden ook bewijsbaar zijn.
1- wat strafrechterlijk vervolgbaar is
2 - wat sociaal onaangepast gedrag is van die man en een gevaar kan opleveren voor de gezondheid van het kind.

Wel als u niet doet wat er werd voorgesteld ga je voor de rechtbank - mocht het daar ooit voorkomen nul op rekwest krijgen gezien bij gebrek aan wettelijke bewijzen 1- niet vervolgbaar 2 - niet gegrond

Dan kan je nog klagen over politie en gerecht maar die kunnen NIETS doen als er geen elementen op de wijze door de wet bepaald op papier staan.

Ik heb weet van een moeder die haar kinderen zwaar manipuleerde - ex is op een bepaald moment tgo politie zwaar door het lint gegaan - gelukkig heeft zijn vriendin hem kunnen kalmeren.
Mij gebeld - zaak bekeken -politie gecontacteerd - hadden begrip voor zijn uitval - man is zich de dag daarna gaan verontschuldigen en dan is alles serieus op papier gezet -- aan de man werd duidelijk gemaakt dat het niet op 123 opgelost ging worden. Bijna 3 jaar later na meerdere PV en vaststellingen enz is er na zeer zware feiten van moeder -- door hof van beroep uitspraak gedaan dat het hoederecht naar de man ging met verbod aan de moeder tot contactname.
Dat had nooit kunnen gebeuren dan mits de inzet van meerdere politiemensen - mensen van slachtofferhulp en intra familiaal geweld die een dossier hadden opgesteld - uiteraard door de vader elementen aangebracht en ook met een goede advocaat natuurlijk.

sem10
Topic Starter

#10 , 05 aug 2009 19:17

heb wel bewijs.politie heeft mij uit huis daar gehaald, omdat zij het tegevaarlijk vonden mij daar telaten, tevens, politie, huisarst en ziekenhuis weten allemaal van zijn alcohol probleem, zeker onze huisarts.

Politie weet en kent hem door en door, en niet mar een huis arts heeft hem gekend maar maar meerdere, tevens dat hij straal bezopen kwam kijken bij zijn kind na geboorte staat ook vast, door personeel ziekenhuis.

ook heb ik al eens aangifte tegen hem gedaan, en er staan heel wat meldingen geregistreerd van tussenkomst politie, tevens ik woon nu met kind in Nederland ex nog altijd in belgie.
Ook zijn werkegever heeft hem meermaals alvorens ontslag van het werk moeten sturen vanwege dronkenschap.

Rebel-with-a-cause

#11 , 05 aug 2009 21:27

..., tevens ik woon nu met kind in Nederland ex nog altijd in belgie.
Wees aandachtig dat de wetgeving in Nederland niet dezelfde is als in België.
Je kan soms voor verrassingen komen te staan.

sem10
Topic Starter

#12 , 06 aug 2009 09:44

zou dat zijn nadelen hebben dan?

Tevens moet ik melden, dat gezag over het kind nooit is geregeld hij heeft enkel toen erkend, ik heb het volledige gezag, maakt dat nog iets uit?

tevens vader stapt echt niet naar de rechtbank voor zien van kind, want hij is als de dood dat hij dan kindergled moet betalen, hij heeft al een kind waarvoor hij moet betalen in polen, en dan nu dit kind ook nog, en darbij hij wil zijn vrijheid, enkel ik ben bang dat de rechter er zelf mee gaat komen, of dat hij het gaat gebruiken als hij moet voor komen dat ik bevoorbeeld het kind bij hem weg hou

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”