BTW nummer moet ook in orde zijn!Van je in het ondernemingsloket geweest bent je in orde
De rest volgt
Ik werk momenteel ongeveer 10 dagen per maand bij een kleine zelfstandige op interimbasis. Voor een werkdag van 7,6 uur (normale 38 uren week) betaalt hij het interimkantoor 270€ waarvan ik slechts 63€ ontvang (12,95€ brutoloon). Beiden zijn we hier niet echt tevreden over. Aangezien ik zelf al lang twijfel over een zelfstandige activiteit, maar er nooit aan begonnen ben uit faalangst zou ik nu toch graag die stap nemen, de 10 dagen die ik mag factureren zorgen al voor een basis loon terwijl ik nog steeds voldoende tijd heb om mijn eigen ding te doen.
Is volgens mij een normale vergoeding : brutoloon ongeveer € 100.00 per dag + lasten en bijdragen + administratiekosten. Interimkantoor moet ook leven en blijven bestaan. Begrijp niet waarom deze kleine zelfstandige uzelf niet inschrijft ? U gaat er nu toe mee scheep.
Het ondernemingsloket vraagt je om dat zij mogen de BTW activeren of zij dit mogen in orde maken prijs 50€ + btwBTW nummer moet ook in orde zijn!Van je in het ondernemingsloket geweest bent je in orde
De rest volgt
Vervolgens (dus na de toekenning van het ondernemingsnummer en voor het aanvangen van de activiteit) moet u een formulier 'Aanvraag tot identificatie voor btw-doeleinden bij aanvang van een activiteit' (formulier 604A (externe link)) invullen en het indienen bij het bevoegde kantoor (externe link).
https://financien.belgium.be/nl/onderne ... iviteit#q1
Naar mijn mening is dat veel geld om 1 formulier in te vullenHet ondernemingsloket vraagt je om dat zij mogen de BTW activeren of zij dit mogen in orde maken prijs 50€ + btwBTW nummer moet ook in orde zijn!Van je in het ondernemingsloket geweest bent je in orde
De rest volgt
Vervolgens (dus na de toekenning van het ondernemingsnummer en voor het aanvangen van de activiteit) moet u een formulier 'Aanvraag tot identificatie voor btw-doeleinden bij aanvang van een activiteit' (formulier 604A (externe link)) invullen en het indienen bij het bevoegde kantoor (externe link).
https://financien.belgium.be/nl/onderne ... iviteit#q1
Leen je hebt eigenlijk gelijk, maar een ondernemingsloket die krijgt +/-83€ en geloof me ieder ondernemingsloket werkt met verlies, en gelukkig zijn dit maar afdelinkjes van andere bezigheden waar ze wel geld aan verdienen.
Naar mijn mening is dat veel geld om 1 formulier in te vullen
Voorlopig gaat het om niet meer dan 10 dagen per maand, dus mij voltijds aannemen is geen optie voor hem, voor dag- of weekcontracten kan je dan weer niet zonder interim. We werken lange dagen van 12-14 uur en daarvan ontvang ik nu 7,6 uur interim en de rest in't zwart. Afgezien van het feit dat dit illegaal is, is het ook niet de meest efficiënte methode: ik krijg 63€ per 7,6 uur van het interimkantoor en 10€ per uur in't zwart, hij betaalt 270€ per 7,6 uur aan het interimkantoor en aangezien hij geen zwarte inkomsten heeft betaalt hij mij met geld onderhevig aan ongeveer 55% belastingdruk. Dit betekent dat ik voor een dag van 12 uur 107€ ontvang en voor een dag van 14 uur 127€. De kost voor hem is 358€ voor 12 uur en 392€ voor 14 uur.Ik werk momenteel ongeveer 10 dagen per maand bij een kleine zelfstandige op interimbasis. Voor een werkdag van 7,6 uur (normale 38 uren week) betaalt hij het interimkantoor 270€ waarvan ik slechts 63€ ontvang (12,95€ brutoloon). Beiden zijn we hier niet echt tevreden over. Aangezien ik zelf al lang twijfel over een zelfstandige activiteit, maar er nooit aan begonnen ben uit faalangst zou ik nu toch graag die stap nemen, de 10 dagen die ik mag factureren zorgen al voor een basis loon terwijl ik nog steeds voldoende tijd heb om mijn eigen ding te doen.
Is volgens mij een normale vergoeding : brutoloon ongeveer € 100.00 per dag + lasten en bijdragen + administratiekosten. Interimkantoor moet ook leven en blijven bestaan. Begrijp niet waarom deze kleine zelfstandige uzelf niet inschrijft ? U gaat er nu toe mee scheep.
Als zelfstandige mag ik bij hem factureren aan 25€ per uur, dit wil zeggen dat hij voor een dag van 12 uur 300€ kwijt is en voor een dag van 14 uur 350€. Een eenmanszaak in België die enkel minimale kosten zoals boekhouder en sociaal verzekeringsfonds maakt, houdt van 30000€ winst voor belastingen ongeveer 17600€ over. Je kan dus stellen dat ik voor een dag van 12 uur netto ongeveer 176€ ontvang en voor een dag van 14 uur 205€. De cijfers zien er dus beter uit voor beide partijen en bovendien is het ook niet langer illegaal.
Het is de bedoeling om meteen voor zelfstandige in hoofdberoep te gaan en de dagen als interim te vervangen door dagen als zelfstandige. Normaal mag je niet bij je vorige werkgever als zelfstandige gaan werken, maar aangezien de vorige werkgever het interimkantoor was hoop ik dat dit goed zit? De plaats van tewerkstelling is natuurlijk wel hetzelfde, daarmee bedoel ik wisselende werven en particulieren, maar ik voer ze wel uit met de baas waar ik eerder interim voor werkte. Ik ben medecontractant bij hem, hij bij zijn opdrachtgever die een vrij grote speler is op de markt, en die werkt dan weer voor de grotere bouwheren in België. Al die omwegen en onderaannemingen lijken mij wel wat louche, vandaar mijn vraag of dit allemaal wel kan.De uren/dagen bij je werkgever, indien onderschikt verband, vallen onder het werknemersstatuut. Zelfstandigen die onder het gezag van een werkgever of derde werken, zijn schijnzelfstandigen en dienen onderworpen te worden aan het werknemersstatuut. Indien je niet minstens de helft als werknemer werkt, ben je geen zelfstandige in bijberoep, maar zelfstandige in hoofdberoep. Misschien best eens contact zoeken met een boekhouder en/of ondernemingsloket om je mogelijkheden af te tasten.
Daarnaast zou ik mijn eigen klanten hebben, maar dat is wel in een andere sector.
Je bedoelt concurrentie beding!!
Je mag, dacht ik, bij iedere zaak, firma, zelfstandige, ... gaan werken. Moest je als vertegenwoordiger reeds in loonverband gewerkt dan kan het zijn dat er in je contract stond dat je 6 maand of 1 jaar geen oude klanten mocht contacteren.
Opletten daarmee. Dat kan je duur te staan komen.
Waar in welke wetgeving heeft je dit gelezen ???????Je mag nu al factureren of investeringen doen onder voorbehoud van het verkrijgen van een BTW nr. (Nu ondernemingsnr.) en dat later rechtzetten.