Ik begrijp het nog steeds niet. Dit artikel: '§ 4. De patiënt heeft het recht om de in § 1 bedoelde toestemming voor een tussenkomst te weigeren of in te trekken.' is toch vrij duidelijk?
Met alle respect voor de hulpverleners, maar als iemand die met wilsverklaring bezig is, en waarschijnlijk een bepaalde gevorderde leeftijd heeft bereikt en de moeite doet om zijn lichaam met inkt te laten graveren (waarschijnlijk voorheen nog nooit een tattoo gehad) dat hij niet wil gereanimeerd wil worden heeft hij daar lang en grondig over nagedacht. Ik vind het dan van nogal frappant dat men dan toch tegen de wil van die patient in toch gaat beginnen reanimeren (…?!) Dit is voor mij compleet onaanvaardbaar en onbegrijpelijk.
de realiteit is helaas dat een tatoeage voor mij als ambulancier wettelijk geen enkele waarde heeft, ze zouden er mee bezig zijn, maar het is Belgie, dat duurt nog gemakkelijk 10 jaar voor er iets van in huis komt.
ik weet ook maar al te goed dat als wij met de ziekenwagen als eerste aankomen bij een bejaard persoon, de kans op overleven nihil is maar de wet verplicht ons toch om te beginnen met de reanimatie, alleen onder bepaalde voorwaarden mogen wij als ambulanciers beslissen niet over te gaan tot reanimatie;
-verkoold
-onthoofding
-vergaande staat van ontbinding
-rigor mortis reeds ingetreden
zelfs als wij met de ziekenwagen als eerste ter plaatse zijn en er is een papier met de DNR code op, is het een grijs gebied om als ambulancier niet aan de reanimatie te beginnen en zijn er bepaalde richtlijnen om niet te beginnen;
-ontbreken bewustzijn
-ontbreken pols
-ontbreken bloeddruk
-geen reactie op (pijn) prikkels
ik heb het al voorgehad dat wij als eerste toekwamen bij een oproep COPD opstoot en de patient is aan het gaspen, strikt genomen is die mens nog niet overleden en moet het reanimatie protocol opgestart worden.
zelfs voor de MUG ter plaatse was had die mens al terug een pols en kwam terug bij bewustzijn
was die mens dan aan het sterven?
JA
die mens reageerde zelfs niet als we borstcompressies aan het geven waren en zag grauw grijs door het zuurstof tekort, had die mens ne DNR gehad waren wij niet in "overtreding" geweest.