Besluiten - Conclusies...wanneer indienen?

djanodive
Topic Starter

Besluiten - Conclusies...wanneer indienen?

#1 , 26 jul 2009 12:18

In een burgerlijke zaak voor het Vredegerecht:

Hoeveel dagen vóór de zitting zelf moeten de advokaten hun besluiten telkens indienen?

Iemand een idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2009 21:00

Voor een inleidingszitting, dit is de eerste zitting waarop de zaak voorkomt zijn er geen termijnen. Men kan conclusie neerleggen ter zitting zelf.

In de overgrote meerderheid van de gevallen wordt na de inleidingszitting een conclusiekalender opgemaakt. Deze vermeldt wanneer de conclusies moeten worden neergelegd.

Als er geen conclusiekalender is kan men tot op de zitting zelf waarop de zaak werd uitgesteld een conclusie neerleggen, onder voorbehoud van "deloyale procesvoering", die de rechter het recht geeft een conclusie uit de debatten te weren.

scorpioen

djanodive
Topic Starter

#3 , 26 jul 2009 21:28

Alvast bedankt voor de info.

Het zit zo:

Beide advocaten, zowel de mijne als de eisers dienden telkens hun conclusies in de laatste dag voor de zitting.

Bijgevolg zegt de andere advocaat dat hij de conclusies te laat ontvangen heeft, niet heeft kunnen bekijken en dus uitstel vraagt. De reden van het uitstel is dus niet inhoudelijk, maar puur omdat de conclusies de laatste dag voor de zitting ingediend zijn.

Ook mijn advocaat deed dit telkens zo.

Op die manier heeft de zaak tot vele malen uitgesteld geweest.

Nu krijg ik een eindafrekening die vrij hoog ligt, terwijl mijn advocaat me gewaarschuwd had dat een dergelijke zaak toch 500€ zou kunnen kosten.

Dat de zaak een beetje complexer en dus duurder word, daar kan ik inkomen, maar zo duur Ze kon me op zijn minst op de hoogte gehouden hebben van de rekening.

Ik vermoed en ben er trouwens quasi zeker van dat beide advocaten gewoon lkaars zakken aan het vullen waren en op de rechtbank gewoon een theaterstukje speelden, want telkens deden ze alsof ze dit niet verwacht hadden.

Ondertussen loopt mijn factuur op.

Noch mijn advocaat, noch de andere hebben op een gegeven moment gezegd tegen de rechter dat ze ich verweren tegen bepaalde conclusies of hebben de melding gemaakt dat de tegenpartij het proces probeert te rekken (deloyale procesvoering?).

Wat kan ik hieraan doen?

Onderussen is er dus een vonnis geweest en ik heb dan wel de zaak gewonnen, maar ik heb maar 1200€ rechtspleging gekregen (maximum).

Op de eerste factuur van mijn advocaat rekent hij een bepaald bedrag met daarin ondermeer "goede afloop". Als ik de detalis vraag, dan krijg ik plots hetzelfde bedrag, maar nu zijn dit plots de gewerkte uren aan het dossier.

Ik kan dus niets nagaan, zowel de onkosten niet, als het ereloon niet.

Normaal gezien is het ook zo dacht ik dat na de dagvaarding de verweerder mag reageren, dan nog eens de eiser en dan als laatste de verweerer.

Bij mij heeft de eiser nog eens gereageerd, dan de mijne nog eens en als laatste heeft de verweerder nog eens gereageerd.

U begrijpt, met al die overbodige conclusies gaat de teller snel. En in al die latere conclusies word er niets nieuws aangehaald dan wat bakkeleien en ontkent de tegenpartij dat een bepaalde wet niet geldig is.

Zo kon de zaak nog een jaar gelopen hebben.

Bijna was ik van plan om die advocaat van de zaak te halen, maar heb ik spijtig genoeg niet gedaan.

Alle argumenten waarop ik het vonnis gewonnen heb, komen va mezelf. Die heb ik haar schriftelijk bezorgt in het begin van de procedure.

Reclame

Efjoma

#4 , 28 jul 2009 09:13

Zo zijn er honderden zaken. Je bent de speelbal van het systeem. Een zaak moet lang duren om hoge honoraria aanneembaar te maken. Na de procedure blijkt dat je advocaat een bijkomende partij was. Zonder een verplichting de klant duidelijk en schriftelijk in te lichten over de duur en de kosten van de procedure alsook op de kans op slagen verandert dit nooit. Stel het dubbele van de voorgestelde 500 euro voor en ga desnoods naar de stafhouder, al moet je hiervan niet veel verwachten.

djanodive
Topic Starter

#5 , 29 jul 2009 00:02

Dank voor je antwoord.

Bij ons heb je drie systemen. Ik zal vermoedelijk kiezen voor het advies van de "Orde". Wel moet mijn advocaat dan akkoord gaan om hen een advies te laten geven.

Wie niet waagt, niet wint.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”