kan een deurwaarder mijn goederen aanslaan?

een moeder
Topic Starter

kan een deurwaarder mijn goederen aanslaan?

#1 , 28 jul 2009 16:02

Mijn zoon van 15 heeft, samen met vrienden (voornamelijk met 1 vriend), een aantal misdaden begaan; diefstal in winkels, brandblusapparaten leeggespoten, over auto's gelopen en ook over 1 auto gefietst. Bij de winkeldiefstallen hoort ook inbraak in de opslagruimte.
Mijn zoon had voordien nooit misdaden begaan en was hier door foute vrienden op het slechte pad geraakt. Hij heeft zijn les nu geleerd en ik ben zeker dat hij het niet meer zal doen, maar de kosten die hij gemaakt heeft zullen naar mijn schatting tussen 5000 en 10000 euro liggen.
Zelf ben ik eind januari mijn werk verloren. Ik ben alleenstaand, mijn stempelgild is ongeveer 550 euro per maand, kinderbijslag 170 euro. Verder heb ik een kleine onderneming (een soort van winkeltje in tweedehandskleding) die me tot 100 euro per week opbrengt.
Wat zal er gebeuren wanneer ik de kosten niet kan betalen? Kan een deurwaarder mijn goederen in beslag nemen? Hoe kan ik alles zo goed mogelijk betalen en wat zal er met mijn winkeltje gebeuren? Als ik dat kwijt zou raken ben ik mijn sociale contacten kwijt en heb ik niet genoeg geld om rond te komen.
Welke oplossingen bestaan er in dit geval aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2009 16:12

Hebt u een familiale verzekering? Die zou uw aansprakelijkheid moeten dekken.

scorpioen

een moeder
Topic Starter

#3 , 28 jul 2009 16:29

Neen, ik heb geen familiale verzekering, daar ik in januari bij mijn partner weggegaan ben, daar wel familiaal verzekerd was, maar nog niet terug een verzekering afgesloten had. Al deze dingen die mijn zoon gedaan heeft vallen allemaal binnen een tijdspanne van 2 maanden.

Reclame

een moeder
Topic Starter

#4 , 28 jul 2009 16:32

Noch mijn zoon noch ik hebben ooit een strafblad gehad of voor de rechtbank moeten verschijnen, dus ik weet echt niet wat ik kan verwachten.

Franciscus

#5 , 28 jul 2009 17:15

Is die zoon ook van uw partner - zo ja dan bestaat de mogelijkheid dat hij nog steeds verzekerd is via zijn vader.

Neem - asap een familiale verzekering MET rechtsbijstand. Nu is het kalf verdronken maar voor de toekomst zal het nog wel zijn nut hebben.

Ik betaal met de glimlach elk jaar een uitgebreide familiale polis.
Gezien 2 ogenschijnlijk kleine feitjes die in totaal een schadebudjet van een kleine 12000 € + advokaat en proceskosten hebben ingedekt.
daar kan ik meer dan 25 jaar de polis voor betalen.

Voor de rest ga eens langs de dienst slachtofferzorg bij uw lokale politiezone - deze zullen u te woord staan en dan wel doorverwijzen maar zij zijn wel 'zeer laagdrempelig' EN gebonden aan beroepsgeheim.

Franciscus

#6 , 28 jul 2009 17:18

Voor de rest - u kan een pro deo advocaat krijgen ===> vragen hoe slachtofferzorg.

Wat de schade betreft deze zal moeten betaald worden door de dader of mededader van dat specifiek feit.

Het kan zijn dat een persoon voor een bepaald feit kan veroordeeld worden en voor andere feiten gezamelijk.
In dat geval kan de schadelijder bij eender wie van de veroordeelden de ganse schade opeisen.

Een deurwaarder kan pas tot verkoop overganaa NADAT er een vonnis in kracht van gewijsde is dus uitvoerbaar ... daar zijn we belangen na nog niet.

een moeder
Topic Starter

#7 , 28 jul 2009 17:39

Neen, jammer genoeg was mijn partner niet de vader.
Wanneer kan of kan een deurwaarder mijn goederen wel of niet aanslaan?
Het kan zijn dat dit allemaal nog heel ver af is, maar het is toch iets waar ik veel aan denk.
Omdat het over verschillende misdrijven gaat zijn er ook verschillende schuldeisers en wordt het moeilijk om de bomen door het bos te zien, zeker omdat dit gedrag zo onnatuurlijk was voor mijn zoon's karakter.

Ignace

#8 , 28 jul 2009 19:22

en mocht het nog zover komen, bestaat er volgens mij ook zo iets als een afbetaling in schijven hiervoor...

een moeder
Topic Starter

#9 , 28 jul 2009 19:52

Wat betekent afbetaling in schijven? Naar welk bedrag kijk ik dan bijvoorbeeld? Als ik dit kan zou dat een aanslag van mijn goederen kunnen vermijden?

Franciscus

#10 , 29 jul 2009 17:16

afbetaling wil zeggen dat men naar mogelijkheden per maand afbetaald - met wel de kans bij niet betalen dat de rest ineens vorderbaar wordt.
Dit zowel op u en vanaf 18 jaar op de zoon rechtstreeks.

Maar zoals reeds gezegd --- ook de andere daders betalen mee - mogelijk kan je met hunb ouders ook eens afspreken om samen alles ineens te betalen of een groot gedeelte of...
bespreek het maar..

de schadelijders moeder wel akkoord gaan en persoonlijk zou ik als schadelijder ineens alles vragen - tenslotte heb ik dan de schade.
Dus daar zal je dan al je argumenten goed moeten gebruiken en 1- redelijk zijn -2 ZEEEER medewerkend.
Een dissonant van de zoon en 'the deal is off'. U loopt op eieren - het hangt dus heel sterk van het gedrag van de zoon af - zijn voorgeschiedenis en hoe je tegenpartij EN aangestelde bemiddelaar kan overtuigen.
vb zoon NU al vakantiewerk om te betalen - geen contact meer met vrienden - alle centen (zoon) 8 keer omdraaien - geen folietjes - zijn spaargeld enz enz

een moeder
Topic Starter

#11 , 29 jul 2009 18:25

Bedankt voor je antwoord.
Wat betekent een dissonant van de zoon?
Voor vakantiewerk is hij met zijn 15 jaren net nog een jaartje te jong, anders had ik het hem onmiddelijk laten doen.
De vriend waar hij het meeste mee uitgespookt heeft ziet hij nooit meer en gaat (door deze voorvallen?) in september naar een andere school.
Verder heeft mijn zoon nog nooit een vlieg kwaad gedaan, integendeel, het is een heel vredelievend kind...
Zakgeld krijgt hij helemaal niet meer. Hem heel de tijd binnenhouden is zo goed als onmogelijk, maar hij is nu wel heel beperkt.
Alles is op nog geen twee maanden gebeurd en was wel schrikbarend, zowel voor mij als voor hem, want blijkbaar had hij nooit over de consequenties nagedacht.

Vandebos

#12 , 29 jul 2009 18:40

Dissonant: wat niet past bij de rest

in dit geval:

Gebaren, gedrag of verklaringen die niet stroken met wat er beweerd wordt.

bv: uw advokaat die staat uit leggen dat uw zoon normaal gezien nooit dergelijk gedrag heeft vertoont terwijl de zoon zelf al neuspeuterend met de voeten op tafel ligt te luisteren...

digits

#13 , 30 jul 2009 10:43

Er zijn bepaalde vakantiejobs die je als 15 jarige kan doen. Op de technische dienst of groendienst van je gemeente neemt men vaak 15 jarigen aan. Al ben je daar op dit moment waarschijnlijk veel te laat al voor, maar je weet nooit natuurlijk.

j.demoor

#14 , 30 jul 2009 10:58

Onverminderd de aansprakelijkheid van uw zoon zelf,geldt voor u :
“Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan...De vader en de moeder zijn aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door hun minderjarige kinderen...De hierboven geregelde aansprakelijkheid houdt op, indien de ouders...bewijzen dat zij de daad welke tot die aansprakelijkheid aanleiding geeft, niet hebben kunnen beletten.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel(=vonnis) en wegens vaststaande en zekere zaken.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

een moeder
Topic Starter

#15 , 30 jul 2009 11:36

Bedankt voor dit antwoord.
Nu ik alles nog eens opzoek zie ik dat feiten zelfs allemaal in een maand gebeurd zijn, tussen 30 april en 31 mei.
Voordien of nadien is er nooit iets gebeurd, dus dit is wel heel vreemd, onvoorspelbaar gedrag geweest. Houdt dit dan ook in dat ik het niet heb kunnen beletten omdat ik helemaal niets wist en het geheel niet strookt met zijn opvoeding?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”