Toch niet. Artikel 8, par. 4, lid vier heeft een bindende kracht ten aanzien van de zorgverlener waarvan de tekst als volgt luidt: "Indien de patiënt toen hij nog in staat was de rechten zoals vastgelegd in deze wet uit te oefenen, schriftelijk te kennen heeft gegeven zijn toestemming tot een welomschreven tussenkomst van de beroepsbeoefenaar te weigeren, dient deze weigering te worden geëerbiedigd zolang de patiënt ze niet herroept op een moment dat hij in staat is om zijn rechten zelf uit te oefenen."
serieus, leest gij wel wat ik eerder poste;
§ 5.
Wanneer in een spoedgeval geen duidelijkheid aanwezig is omtrent de al dan niet voorafgaande wilsuitdrukking van de patiënt of zijn vertegenwoordiger zoals bedoeld in hoofdstuk IV, gebeurt iedere noodzakelijke tussenkomst van de beroepsbeoefenaar onmiddellijk in het belang van de gezondheid van de patiënt. De beroepsbeoefenaar maakt hiervan melding in het in artikel 9 bedoelde patiëntendossier en handelt van zodra dit mogelijk is overeenkomstig de bepalingen van de voorgaande paragrafen.
nogmaals, zolang er
geen officieel document is met de DNR code erop en waarop duidelijk staat wat de patient wilt ondertekend door de patient en een arts zijn wij als ambulanciers bij wet verplicht de reanimatie op te starten.
al de rest zoals badges, tatoo's, lijf-kaarten, etc . . ., hebben voor ons als ambulanciers GEEN enkele waarde, nog mogen wij ons daar op baseren door het ontbreken van een wettelijk kader daar omtrent.
de bedoeling van badges, tatoo's, lijf-kaarten, etc . . . is allemaal goed bedoeld, dat hoort ge mij niet zeggen, maar het heeft geen enkel wettelijk kader
ik heb het al meegemaakt dat door familie of in een RVT word gezegd dat er een papier is met een DNR, maar dat vinden ze niet of ze geraken er niet onmiddellijk aan
nogmaals, familie kan altijd zeggen wat ze willen, maar zolang wij geen confirmatie hebben op papier wat de patient wilt (zoals ik al eerder zei, ondertekend door de patient en een arts), zal de reanimatie worden opgestart, al de rest is tot op heden irrelevant.