Hallo forumleden,
Ik vraag me af wat precies de wettelijke bepalingen in België zijn in verband met het zelfbeschikkingsrecht of zelfbepalingsrecht in geval van een bewustzijnsverlies.
Als ik het goed heb begrepen is er in België in 2002 een zogenaamde 'Wet patientenrecht' gestemd waarbij ik vooral de bepaling interessant vind over het feit dat de patiënt evenzeer het recht heeft om de toestemming voor een tussenkomst of behandeling te weigeren of in te trekken.
Ik wil namelijk zelf bij een ernstig trauma met bewustzijnsverlies (bijvoorbeeld hersen of hart infarct) niet meer gereanimeerd worden. Ik heb daar persoonlijke redenen voor maar ook om reden dat het vaak voorkomt dat mensen na reanimatie er vaak veel slechter aan toe zijn dan eerst gedacht, en dan eigenlijk nog als een plant moeten voortleven, wat toch geen prettig vooruitzicht is, me dunkt.
Er bestaat ook een 'niet-reanimeren' tatoeage die vooral in Nederland populair is, maar ik had zelf gedacht aan een 'niet-reanimeren' penning, kaartje of badge om aan de hulpverlener duidelijk te maken dat ik niet wil gereanimeerd worden.
Is er iemand die de wetgeving hieromtrent beter kent of beter kan duiden in mensentaal? Op het internet lees ik verschillende dingen maar ik zou hierover graag meer duidelijkheid hebben. Dank bij voorbaat.