Want in Antwerpen is het niet echt een goed idee om kippen te houden in de stad. Onlangs, pas drie weken geleden is een huis hier af, er is nog een huis tussen mij en dat nieuwe huis. Mijn rechtstreekse buurvrouw, kent ons al van in het begin, ze kent ook de kippen en de haan. Ze gooit al eens wat lekkers over de omheining. Alles ging goed tot vandaag.
De nieuwe buur die hier nu gebouwd heeft, is komen bellen.Met de vraag om mijn haan weg te doen...hij heeft alleen last van mijn haan, alhoewel er in onze straat en de overzijde en deze kant ook, iedereen hanen heeft met kippen buiten lopen.Niemand heeft ooit daar problemen mee gehad.
Nu was ik op zoek op het internet , of er een bepaalde wetgeving voor bestaat. Want ik wil geen ruzie met de nieuwe buurman. Maar ik vind het wel zo oneerlijk, dat ik nu plots onverwachts omdat er 1 persoon mijn haan niet wil horen kraaien, hem weg moet doen. Blijkbaar is mijn haan degene die zorgt dat de man niet kan slapen.
Het is een prachtexemplaar, maar doen zwijgen kan ik hem wel niet.
Het is zo dat ik speciaal in de natuur hier ben komen wonen, omdat deze dingen in een stad niet kunnen, en nog krijg ik nu één persoon in de buurt die niet van het kraaien van een haan houd.
Moet nu echt mijn enige haan weg, ondanks er overal bij anderen in de straat meerdere zitten? Blijkbaar hoort de nieuwe buur de andere hanen niet, daar kan hij van slapen, alleen de mijne houd hem wakker.
Hanen antwoorden als ze anderen horen. Heb ik als liefhebber van mijn kippen en mijn haan ook rechten of geheel niet?
Waar kan ik hierover meer te weten komen aub?
Het is zo prachtig om de kuikens te zien rennen elk jaar, en mijn overbuur die heeft een kwekerij, waarvan ik mijn haan heb verkregen.
Daar zitten meer dan 15 hanen.
Kan iemand mij mijn rechten vertellen?
In de zomer kraaien hanen heel vroeg, dat weet ik.
Dat is dan ook heel natuurlijk als de zon opkomt.
Ik ben heel bedroefd, indien ik deze kerel moet wegdoen, zeker omdat de andere buren hun hanen daardoor niet gaan zwijgen.
Eerlijk vind ik het wel niet.
We wonen toch op de buiten hier, in Gingelom -jeuk en ik zit niet in het dorp.
Weet u wat ik kan doen?
Of moet hij zeker weggedaan worden?
Hij doet enkel wat een haan normaal in de natuur doet,
niet meer of niet minder

Ruzie wil ik niet met de man, maar ik heb ook wakker gelegen toen de camions maanden aan een stuk om 6 a 7 u al kwamen lossen, daar heb ik nooit iets van gezegd.
Hij vertelde daarstraks nog dat hij ook ooit zijn haan en kippen heeft moeten wegdoen, omdat de buren het lastig vonden.Voor hij hier nu is komen wonen.
Iedereen heeft recht op slaap, zelf heb ik ook de eerste maanden hier moeten wennen aan al de vogels en uilen die in de vroege ochtend paraat waren, ik was het niet gewend.Nu slaap ik daar gewoon doorheen.
bedankt alvast voor uw goede van Veerle uit Jeuk