Hoe kan de krachtens de wet vastgestelde afstamming worden betwist?
De afstamming langs moederszijde en het vermoeden van vaderschap kunnen betwist worden met alle rechtsmiddelen, tenzij het kind bezit van staat zou hebben ten aanzien van de moeder en/of haar echtgenoot. De rechtbank van eerste aanleg van de woonplaats van het kind is bevoegd.
De vordering tot betwisting van het vermoeden van vaderschap kan worden ingesteld: › door de moeder binnen een jaar na de geboorte;
› door het kind ten vroegste op de dag waarop het de leeftijd van 12 jaar heeft bereikt en uiterlijk op de dag waarop het de leeftijd van 22 jaar heeft bereikt of binnen het jaar na de ontdekking van het feit dat de echtgenoot niet zijn vader is;
› door de man die het vaderschap van het kind opeist binnen het jaar na de ontdekking van het feit dat hij de (biologische) vader van het kind is
Dus in deze casus kan Jinte via de rechtbank van eerste aanleg het vermoeden van vaderschap betwisten?
Ik vind zoveel info terug, maar lijkt allemaal zo moeilijk uitgelegd. Je hoeft me niet te helpen hoor, ik begrijp je reactie.