huisvredebreuk

yoel
Topic Starter

huisvredebreuk

#16 , 17 jul 2009 14:54

ja ik ga ermee verder ik kan dit niet zo laten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
yoel
Topic Starter

#17 , 17 jul 2009 14:56

ja ik ga ermee verder

yoel
Topic Starter

#18 , 17 jul 2009 14:58

beste,

ja ik ga ermee verder

Reclame

yoel
Topic Starter

#19 , 17 jul 2009 15:00

ja sorry ik dacht dat het er niet opkwam dus heb ik het nog eens geprobeert met resultaat dat het er 3 keer opstaat

JohnD

#20 , 17 jul 2009 15:08

Hoe kan dat nu dat een verhuurder zo oerdom is om niet te weten dat zoiets huisvredebreuk is. Als de poster met een sleutel in de woning van de verhuurder binnen zou dringen is dat identiek hetzelfde.

Ik zou het daar niet bij laten, want een verhuurder die zoiets doet daar is gewoon wat mis mee in de bovenkamer. Dit zijn gewoon gangsterpraktijken.

Vredegerecht is de enige boodschap die ik heb.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#21 , 17 jul 2009 15:15

Geen probleem, dat gebeurt.

Als je er verder mee gaat (zoals je aangeeft):

- schrijf je hele verhaal dit weekend neer. (druk het een paar maal af of hou een copie bij op een andere plaats dan je pc) Hou dit verhaal zo objectief mogelijk. Besteed zoveel mogelijk aandacht aan details en tijdstippen.

- Hou het briefje van de verhuurder (dat hij achtergelaten heeft) bij.

- Vraag aan je bankinstelling (directeur) een bewijs dat je effectief de huur hebt betaald. (Neem copie PV mee naar bank...) Was de huur overgeschreven voordat je bezoek kreeg?
Vraag eveneens een overzicht van de huurbetalingen die je tot op heden hebt verricht. (Dan kan je in geding eventueel aantonen dat dit de eerste maal was dat je telaat betaalde)

- Als je dossier niet wordt geseponeerd en er effectief tot een vervolging wordt overgegaan raad ik je aan een advocaat in de arm te nemen; uw verhuurder zal dit zeker doen. ( tenminste als hij 2 hersencellen over heeft)
Laatst gewijzigd door Vandebos op 18 jul 2009 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#22 , 17 jul 2009 15:17

John, dit zijn strafrechterlijke feiten gelijkgesteld aan inbraak.... vredegerecht komt hier niet bij kijken...

yoel
Topic Starter

#23 , 17 jul 2009 16:10

Dat briefje dat hij heeft achtergelaten heeft de politie.

En moet ik gewoon wachten tot het voorkomt of zo want ik weet niet veel.
Maar in de pv staat al grotendeels mijn verhaal of moet ik het nog eens doen voor men eigen?

Vanavond ga ik mijn slot vervangen dn ben ik wat gerust.

Vandebos

#24 , 17 jul 2009 17:48

Gewoon voor jezelf als er later nog bijkomende vragen worden gesteld die niet in het verslag staan. Het geheugen is een raar ding, zeker als er stressfactoren bij komen kijken, dan kunnen details na verloop van tijd onbewust verdrongen worden.

Tevens is het altijd raadzaam om je "dossier" in dergelijke gevallen reeds zoveel mogelijk voorbereid te hebben. Als er dan in later nog bijkomende informatie wordt gevraagd, hoef je niet als gek te gaan rondrennen of je hoofd te pijnigen..

Bovendien helpt het soms om dergelijke avonturen van je af te schrijven ...

Heb je om een afschrift van het PV gevraagd? Anders volgende week eens bellen of ze je een afschrift willen toezenden. Dan kan je ook informeren naar de stand van zaken.

Faktuurtje van slot bijhouden.

JohnD

#25 , 17 jul 2009 20:49

John, dit zijn strafrechterlijke feiten gelijkgesteld aan inbraak.... vredegerecht komt hier niet bij kijken...
Ja, dacht ik in feite ook. In feite nog beter want vrederechters dat is een (sorry als er hier tussenzitten op het forum) allegaartje dat van de ene tot de andere er een totaal verschillende mening op na houd. Ge moet maar eens de pech hebben om in een gemeente te wonen waar een vrederechter het totaal onaanvaarbaar vind dat je als huurder zelf eender welk bedrag op de huur of de kosten inhoud, zelfs als ge er overduidellijk volgens het BW (een stuk of 4 artikels) of huurwet ge er in feite volkomen gemachtigd toe bent. Nee, hij wil dat even zelf beslissen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

yoel
Topic Starter

#26 , 18 jul 2009 13:03

Ik heb al vanaf het begin tegen de politie gezegd dat ik zeker wou doorgaan met mijn klacht en er is een pv opgemaakt ook al vroeg de politie 'als hij uw computer terug brengt ga je dan verder met je klacht' ik heb daar ja op geantwoord.
Maar ik moet er toch niets meer voor doen he dat gat toch vanzelf allemaal.

en ik heb vanaf de dag dat ik huur betaal aan hem de afschriften die ik goed ga bewaren en men andere slot zit er ook in dus hij kan niet meer binnen.

Nu enkel nog wachten totdat hij ons voor de vrederechter laat komen en ik op de strafrechter hoop ik toch want ik laat het hier niet bij en ik hoop dat ons zaak niet geseponeerd word.

Vandebos

#27 , 18 jul 2009 13:40

Yoel,

Best toch even informeren bij de bank voor die afschriften. Een gewoon afschrift wordt niet altijd als bewijs van betaling aanvaard. Je vindt die tekst er ook op terug bij een aantal banken. "geldt niet als bewijs van betaling" bv.

yoel
Topic Starter

#28 , 18 jul 2009 14:31

vandebos

Ik zal ze naar de bank gaan das ook altijd beter.

Nu heb ik op het AS gezien dat de datum hetzelfde is dan mijn betaling van de huur kan ik daarmee iets doen bij de griefie of zo.

Moet ik nu mijn huisbaas op de hoogte stellen dat ik een ander slot heb gestoken?

Vandebos

#29 , 18 jul 2009 15:34

vandebos

Ik zal ze naar de bank gaan das ook altijd beter.

Nu heb ik op het AS gezien dat de datum hetzelfde is dan mijn betaling van de huur kan ik daarmee iets doen bij de griefie of zo.

Moet ik nu mijn huisbaas op de hoogte stellen dat ik een ander slot heb gestoken?
Dat is het AS dat hij je heeft gestuurd om wegens de achterstallige betaling?

- enveloppe en brief bijhouden. Je gaat naar de website van de post, Deze link, en geeft daar het nummer van de aangetekende zending in.

Dan krijg je de leveringsdatum te zien van het as. Druk deze pagina af en hou ze bij.

Sinds kort geldt voor de meeste AS de ontvangsttheorie, deze houdt in dat je pas wordt verondersteld kennis te hebben van een AS zonder ontvangst bewijs drie werkdagen nadat deze verzonden is. (poststempel)
art. 53bis in het eerste deel, hoofdstuk VIII van het Gerechtelijk Wetboek
Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.
Je hebt dus betaald voor de kennisgeving van het AS... Je dient er wel rekening mee te houden dat die overschrijving niet op de dag dat jij die hebt verricht op de rekening van de eigenaar zal hebben gestaan. Meestal duurt dit 1-3 dagen. Best is dan ook dat je 3 dagen voor de betaaldatum in je contract de betaling verricht.

Slot:
Art 10 grondwet: De woning is onschendbaar...

Onder de term woning,in de zin van art.10(nu 15) G.W. en art.87 Sv. moet worden verstaan de plaats,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waarbij hij uit dien hoofde recht heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven‘(Cass. 23 juni 1993,J.L.M.B. 1993,1058,F.Rechtspr. 1993,afl.14,7).
Nergens wordt een onderscheid gemaakt tussen een pand in eigendom of een pand in huur, integendeel er wordt specifiek vermeld dat de rechten die gepaard gaan met een woning worden gekoppeld aan diegene die rechtsgeldig in het pand verblijft, niet diegene wiens eigendom het is.

Zolang jij het huurcontract respecteert en dit niet wordt ontbonden overeenkomstig de regels of door een uitvoerbare titel heb jij alle recht om je privacy en bezittingen veilig te stellen tegen derden die het pand niet bewonen.

Je hoeft dit niet te melden. Bovendien kan hij er dan maar op 1 manier achter komen dat het slot is veranderd... en dan breekt hij weer artikel 439 van de strafwet...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#30 , 22 jul 2009 09:48

Een afschrift van het PV ga je niet krijgen.
Wat je krijgt is een copie van het verhoorblad of een copie van het PV van verhoor.
Het ganse PV - dat nb een PV inbraak en diefstal uit woning is - wat een nationaal thema is - prioritair is namelijk geheim.
Gezien de feiten - is daar een sporenonderzoek gedaan op oa vingerafdrukken - wat is er met de sleutel van de huisbaas gebeurd - is die met beslag genomen?

Pas als het parket het PV vrijgeeft kan u het inzien ... niet getreurd dat doet er niet zoveel toe.
Zoals ik reeds gezegd heb - je hebt van de politie wel een attest klachtneerlegging gekregen en daarin staat beschreven hoe je jezelf als slachtoffer kan registreren bij de het secretariaat van de griffie.
Als slachtoffer kan je nog onderzoeksdaden vragen en wordt je ook op de hoogte gehouden wat het parket van plan is te doen.
In uw geval seponeren of vervolgen.

PS ken je nog andere huurders van die huisbaas en hebben die soortgelijke problemen??
Mogelijk kan het parket of de politie eens nagaan of die man gekend is in hun systeem voor soortgelijke feiten... kan ZEER leerzaam zijn.
Ze vertellen wel het resultaat niet aan u .. maar het zit wel in het dossier

De woning is onschendbaar - dat is zelf zo voor krakerspanden - ik denk hier aan het E10 arrest van de jaren '70 - waar de toenmalige rijkswacht in een onteigende villa ( aan de E10) binnenviel om 'langharig werkschuw tuig' op te pakken die dat pand gekraakt hadden en daar jointjes aan het roken waren. Uiteindelijke beslissing in arrest - huisvredebreuk - onwettige aanhoudingen, bewijsvoering, beslagname enz.
Men heeft daarna de drugwet maar veranderd om het binnenvallen ( in geval van drugs) wel mogelijk te maken ( in groep in pand) wel binnenmogen.

Terug naar “Huren”