Zoals reeds geschreven - u moet niet tussenkomen bij een controle van politie. De politie hoeft niet aan de gecontroleerde en zeker niet aan u uit te leggen wat ze daar aan het doen zijn.
Eerst 2 ambtenaren en dan plots vier of vijf. Weet dat het onder controle brengen van een niet medewerkend persoon - ook een die niets doet maar zich gewoon laat hangen - meestal meer dan twee politieambtenaren nodig zijn.
De politie moet aan u als derde geen enkele mededeling doen integendeel zij moeten ervoor zorgen dat zoveel mogelijk niet betrokkene van de plaats verwijderd worden.
Van de feiten een bestuurlijke arrestatie daarvan wordt de bestuurlijk officier in kennis gesteld. Al naargelang de (grote) van de zone is er een op het terrein of is deze bereikbaar. Deze persoon ( graad commissaris) controleert alle elementen en geeft toestemming tot opsluiting en zal meestal ook een getekend bevel opstellen op basis van de gegevens. De uiteindelijk verantwoordelijke is de burgemeester of de voorzitter van het politiecollege. Openbare orde en veiligheid is een bevoegdheid van de burgemeester.
Uw gedrag in de cel komt mij ook redelijk vreemd over ... maar gezien ik daar niet was ga ik daar verder geen uitspraken over doen.
Dikwijls wordt agressief gedrag van politie verward met kordaat optreden.
Voor de rest zie boven ...
U hebt als burger het recht een klacht in te dienen bij zoals ook reeds geschreven Intern toezicht - klantenmanagement - burgemeester - voorzitter politiecollege - Algemene Inspectie politie - Comité P - Gouverneur - Procureur des Konings - Minister van Binnenlandse zaken enz enz ...