Veroordeling tijdens verblijf in het buitenland

smooth_1978
Topic Starter

Veroordeling tijdens verblijf in het buitenland

#1 , 25 jun 2009 15:29

Hallo,

In woon momenteel in Thailand, tijdens mijn verblijf hier heb ik een veroordeling gekregen van 12 maanden effectief.

Officieel ben ik niet op de hoogte van mijn veroordeling. Ik heb dit alleen vernomen van de pers.
Ik heb mijn domiciel gewijzigd naar hier in Thailand, maar nog steeds niets gehoord van het gerecht. Ook mijn advocaat werd niet op de hoogte gebracht. En deze is momenteel op vakantie, dus kan hem niet in de snelle raadplegen.

De veroordeling gaat om fraude en oplichting. Volgens het krantenartikel zou ik 12 maanden cel kunnen verwachten, wat 5 dagen minder dan een jaar is volgens het artikel. Wat wil dit zeggen? Wat mag ik als effectief gevangenisstraf mogen verwachten?

Verder hoe zit het met mijn verblijf in het buitenland. Ik ben niet weggevlucht. Op het moment dat ik ben verhuisd naar hier, stond er nog geen datum voor de rechtszaak vast. Verder moet ik me gaan aanmelden bij de hulpgevangenis te Leuven. Maar natuurlijk kan ik dit niet door de afstand.

Kan ik nog steeds in beroep gaan? Sta ik nu geseind in Belgie? Mijn contract hier loopt nog tot december. Is het aangewezen om per direkt terug te keren naar Belgie en zelf contact met het gerecht op te nemen? Zal ik dan per direkt worden aangehouden? Of kan ik in hoger beroep gaan en me verdedigen met mijn advocaat?

Met dank voor uw hulp!

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2009 19:44

Ik vermoed dat u zelfs internationaal gesignaleerd zult worden.

Laat alles via uw advocaat regelen. Maar als u normaal uw adres hebt gewijzigd in de gemeente staat u niet aacb -

Heeft u adres gekozen bij uw advocaat ???

vermoedelijk niet dus zullen de dagvaardigingen gewoon via deurwaarder op de arrondissementshoofdplaats zijn aangekomen en kan u die daar gaan ophalen.
Gezien niet aanwezig = bij verstek - U wordt gearresteerd - naar de gevangenis gebracht en daar kan u dan bij de directeur verzet aantekenen.

Dus laat uw advocaat dat regelen VOOR je een stap buiten thailand zet.
Aan internationale grensen wordt er gecontroleerd ( in theorie)

smooth_1978
Topic Starter

#3 , 26 jun 2009 06:45

Beste Franciscus, bedankt voor uw reply. Het gaat me er niet om om het gerecht en mijn straf te ontlopen. Ik heb de feiten bijna 2 jaar geleden gepleegd en mijn schuld toegegeven. Ik wil dit liever asap van de baan hebben.
Ik heb gisteren een scan van het artikel ontvangen, daarin staat letterlijk: "... krijgt twaalf maanden cel. Juridisch gezien is dat vijf dagen minder dan een jaar. Dat betekent dat hij niet onmiddellijk kan worden aangehouden, maar zich later zal moeten aanbieden bij de Leuvensehulpgevangenis."
Ik hoop dat mijn advocaat me zo snel mogelijk kan assisteren. Is er geen judicieel verlof in Belgie in de komende twee maanden? Wat met mijn verzet? Kan ik op vrije voeten blijven zolang er een verzet is getekend?

mvg

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2009 10:17

Ik geef slecht de grote hoofdlijnen

U bent onschuldig tot u voor de rechter bent verschenen en veroordeeld.
U hebt recht op verdediging.

Dus op het ogenblik dat er verzet op het verstekvonnis wordt betekend staat men terug bij AF.
De procedure moet terug worden opgestart en pas nadat er een uitspraak is en het vonnis in kracht en gezag van gewijzde is ( door geen enkel rechtsmiddel nog wijzigbaar) wordt de straf uitgevoerd.

Maar ook een verstekvonnis wordt uitgevoerd - dus zoals gezegd politie - gevangenis- verzet aantekenen - vrijgelaten worden --- allemaal werk voor niets.
Raadpleeg dus uw advocaat en laat deze zijn werk doen.

smooth_1978
Topic Starter

#5 , 27 jun 2009 06:01

Bedankt. Mijn advocaat heeft gisteren verzet aangetekend tegen het vonnis.

Indien u wil hou ik u op de hoogte van de verdere zaak.
mvg

j.demoor

#6 , 27 jun 2009 19:49

“Art.187.Hij die bij verstek is veroordeeld, kan tegen het vonnis in verzet komen binnen een termijn van vijftien dagen na de dag waarop het is betekend. Is de betekening van het vonnis niet aan de beklaagde in persoon gedaan, dan kan deze, wat de veroordelingen tot straf betreft, in verzet komen binnen een termijn van vijftien dagen na de dag waarop hij van de betekening kennis heeft gekregen en, indien het niet blijkt dat hij daarvan kennis heeft gekregen, totdat de termijnen van verjaring van de straf verstreken zijn. Wat de burgerrechtelijke veroordelingen betreft, kan hij in verzet komen tot de tenuitvoerlegging van het vonnis...Indien het verzet niet is betekend binnen een termijn van vijftien dagen na de betekening van het vonnis,kunnen de veroordelingen ten uitvoer gelegd worden...Ten gevolge van het verzet wordt de veroordeling voor niet bestaande gehouden...”(Sv.= Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

‘Ook mijn advocaat werd niet op de hoogte gebracht.’ kan inhouden dat deze u ter terechtzitting vertegenwoordigde zodat het vonnis geen verstekvonnis zou zijn.

“Art.199.Tegen de vonnissen gewezen in correctionele zaken staat hoger beroep open. Art.203§ 1. Behoudens de uitzondering van artikel 205 hierna, vervalt het recht van hoger beroep, indien de verklaring van hoger beroep niet gedaan is op de griffie van de rechtbank die het vonnis heeft gewezen, uiterlijk vijftien dagen na de dag van die uitspraak en indien het vonnis bij verstek is gewezen, uiterlijk vijftien dagen na de dag van de betekening ervan aan de veroordeelde partij of aan haar woonplaats...§ 3. Gedurende die termijnen en gedurende de rechtspleging in hoger beroep wordt de tenuitvoerlegging van het vonnis geschorst...Art.203bis. De beklaagde, de burgerrechtelijk aansprakelijke partij en de burgerlijke partij kunnen hoger beroep instellen, hetzij in persoon, hetzij door een advocaat”(Sv.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

smooth_1978
Topic Starter

#7 , 13 jul 2009 20:19

Hoelang kan het duren nadat men verzet heeft aangetekend totdat de zaak weer voorkomt?

Bedankt.

sloeber

#8 , 13 jul 2009 20:27

Hoelang kan het duren nadat men verzet heeft aangetekend totdat de zaak weer voorkomt?

Bedankt.
dat hangt af van agenda van rechter(s) en magistraat. Kan wel nog half jaartje duren

Terug naar “Andere”