Bevoegdheid deurwaarde?

Ziggy
Topic Starter

Bevoegdheid deurwaarde?

#1 , 16 jun 2006 12:21

In 2003 zijn wij gescheiden met onderlinge toestemming. Omdat mijn ex een verplichting uit de EOT-akte niet nakwam, heb ik een deurwaarder gecontacteerd die hem heeft aangezet tot betaling. Ik ben akkoord gegaan met een maandelijkse afbetaling.
Nu heeft mijn ex de betalingen stopgezet en naar het schijnt zou hij van plan zijn om naar Limburg te verhuizen (ik woon in Antwerpen).
Mijn vraag: is de deurwaarder uit Antwerpen die ik had aangesteld ook bevoegd om mijn ex aan te manen als hij in een andere provincie woont?
Alvast bedankt voor jullie antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 16 jun 2006 14:15

Art.513....De gerechtsdeurwaarder mag zijn ambt slechts uitoefenen in het gerechtelijk arrondissement dat bij het koninklijk besluit tot benoeming is bepaald.(Gerechtelijk Wetboek)

Ziggy
Topic Starter

#3 , 16 jun 2006 16:41

Bedankt voor het antwoord. Ik vermoed dat ik dus op zoek zal moeten gaan naar een deurwaarder in het arrondissement waar mijn ex gaat wonen?

Reclame

Bjorn Ketels

#4 , 16 jun 2006 17:07

Bedankt voor het antwoord. Ik vermoed dat ik dus op zoek zal moeten gaan naar een deurwaarder in het arrondissement waar mijn ex gaat wonen?
Dat klopt. De bevoegdheid van de gerechtsdeurwaarder raakt immers de openbare orde zodat handelingen die hij buiten zijn territorium stelt, absoluut nietig zijn (zie H. JESPERS, ?Art. 513 Ger.W.? in P. DEPUYDT, J. LAENENS, D. LINDEMANS en S. RAES (eds.), Gerechtelijk recht. Artikelsgewijze commentaar met overzicht van rechtspraak en rechtsleer, Mechelen, Kluwer, losbl., 1-2).

U kunt via het internet makkelijk een bevoegde gerechtsdeurwaarder opzoeken, namelijk via http://www.gerechtsdeurwaarders.be/index_nl.htm. Als U links op "Een gerechtsdeurwaarder contacteren" klikt en vervolgens op het icoontje naast "Zoek een gerechtsdeurwaarder" in het nieuw geopende blad, komt U op een zoekmotor terecht. Op basis van de gemeente of de postcode van de gemeente, vindt U makkelijk een bevoegde gerechtsdeurwaarder. U kunt ook Uw "vorige" gerechtsdeurwaarder vragen een bevoegd deurwaarder te contacteren.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Ziggy
Topic Starter

#5 , 16 jun 2006 17:11

Hartelijk dank voor uw informatie. Hier kan ik mee verder!

Terug naar “Echtscheiding”