Nummerplaat zichtbaar in krantenartikel moord

jonashendrickx
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Nummerplaat zichtbaar in krantenartikel moord

#1 , 27 mar 2019 01:33

Hallo,

Gisterenmorgen werd er een moord gepleegd op de stoep naast mijn woonst. Het Laatste Nieuws heeft foto's gemaakt van de afzetting van de politie waar mijn motor degelijk binnen de omheining staat naast de moordtent.

Mijn nummerplaat is zichtbaar.

Is dit toegelaten? Ik heb een vriendelijke e-mail gestuurd om de foto te anonimiseren, maar geen antwoord teruggehad.

Nu is een nummerplaat wel degelijk een identificatiemiddel, en zou ik verwachten dat het niet toegelaten zou zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 27 mar 2019 07:33

Voor auto’s geldt geen portretrecht.

Een foto van een nummerplaat van auto of moto kan te herleiden zijn tot de eigenaar.
Daarmee is het tonen van zo’n foto mogelijk een inbreuk op de privacywetgeving – GDPR

Ik denk dat dit op het randje van het kunnen is.
En in een krant kan men dit ook niet meer terug draaien het is gepubliceerd ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007

#3 , 27 mar 2019 09:56

als je daar zo'n drama van maakt, dan zou ik in uw plaats even BELLEN in plaats van een mail te sturen!

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 27 mar 2019 17:52

Mijn nummerplaat is zichtbaar.

Is dit toegelaten?
Neen

De privacy commissie beschouwt nummerplaten al jàren als een persoonsgebonden gegeven, dat dus niet zomaar verspreid mag worden.

Didymus

#5 , 29 mar 2019 18:57

Voor zulke klachten moet je volgens de GDPR bij de Data Protection Officer (DPO) van de verwerkingsverantwoordelijke zijn, in dit geval: [email protected]
"sowieso" schrijf je zo.

asperger

#6 , 29 mar 2019 20:02

Volgens deze redenering mag ik dus mijn autoplaat afdekken als ik met de auto rijd?
Mijn privacy weet je. Ik rijd graag incognito.
Niemand hoeft te weten waar ik reed. Mijn dubbelleven is mijn lief.
En ik kan niet verdragen dat andere bestuurders mij zien.
Laatst gewijzigd door asperger op 29 mar 2019 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie

#7 , 29 mar 2019 20:04

:lol: :lol: :lol: :lol:

Didymus

#8 , 29 mar 2019 21:40

Volgens deze redenering mag ik dus mijn autoplaat afdekken als ik met de auto rijd?
Lees de verordening misschien eens voor je de clown komt uithangen.
2) "verwerking": een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, schermen, wissen of vernietigen van gegevens;
"sowieso" schrijf je zo.

asperger

#9 , 29 mar 2019 21:56

Clown?
Ik ben ernstig.
Een blote nummerplaat is geen verwerking van gegevens.
Daarvoor moet men eerst het nummer opzoeken in het repertorium van nummerplaten.
Goed om weten hoe ik nu moet reageren als ze me nog eens flitsen: onwettig verkregen informatie!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Didymus

#10 , 29 mar 2019 22:23

Nummerplaat is een persoonsgegeven en ze publiceren bij een krantenartikel is wél gegevensverwerking, dat laatste staat gewoon letterlijk te lezen in de verordening.

De link die je maakt met flitsboetes is gewoon te gek voor woorden. Lees artikel 6 eens en meer bepaald punt e.
"sowieso" schrijf je zo.

asperger

#11 , 29 mar 2019 22:56

Dat is een interpretatie van de verordening.
Nummerplaten van auto's worden er niet in vermeld.
Het zou me dan ook verbazen dat nummerplaten van auto's ook bewust geviseerd.
Eenzelfde interpretatie zou een verbod op telefoonboeken inhouden.

Didymus

#12 , 29 mar 2019 23:12

Er is een arrest van het Hof van Cassatie dat stelt dat een nummerplaat een persoonsgegeven is. Daar gaat uw theorie.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie

#13 , 30 mar 2019 08:34

Er is een arrest van het Hof van Cassatie dat stelt dat een nummerplaat een persoonsgegeven is
Als u dit schrijft zal dit ook zo zijn .

Maar er zijn pas enkele personen die aan die persoonsgegevens kunnen .
De gewone sterveling kan deze niet raad plegen .

Tenzij u weet waar men deze kan raadplegen

Didymus

#14 , 30 mar 2019 10:50

Dat klopt denlowie, maar dat maakt in dezen niet uit. Als indirecte identificatie mogelijk is, dan is het nog steeds een persoonsgegeven. Zelfs ip-adressen zijn persoonsgegevens, ook al kan enkel de provider dit aan een identiteit koppelen en is daar een bevelschrift van de onderzoeksrechter voor nodig.
1) "persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd (...)
"sowieso" schrijf je zo.

asperger

#15 , 30 mar 2019 12:12

Die indirecte identificatie is altijd mogelijk. Ook als je de nummerplaten de-visu ziet.
De privacy komt enkel in het vizier als het de verwerking van de persoonsgegevens betreft.
Een foto is geen verwerking van gegevens. Het is ook geen bestand.

zie o.m.: https://www.gegevensbeschermingsautorit ... nsgegevens

Terug naar “Privacy-bescherming”