Beste allen,
Mijn nieuwe vriendin beschikt momenteel over een eigen huis. Omwille van kinderen uit een vorige relatie en werk, zouden we echter moeten verhuizen. Echter ... de moeder van mijn vriendin geeft hier haar akkoord niet voor.
Mijn vriendins ouder hebben haar +/- 10 jaar geleden geholpen met de aankoop van de woning in kwestie: 1 deel heeft ze zelf geleend, haar ouders hebben bijdgedragen middels een handgift + een lening.
De constructie is ietwat vreemd - in onze ogen - omdat mijn partner de woning dan wel mocht bewonen, het vruchtgebruik was voor de ouders en strikt volgens het contract zou mijn vriendin haar ouders zelfs huur moeten betalen - wat vanzelfsprekend niet gebeurd is.
Deze constructie was opgezet door haar vader die goed thuis was in de financiële wereld. De man is helaas intussen overleden en haar moeder is mentaal niet meer bij haar hoofd (combi van een aanslepende depressie waar ze niet voor geholpen wil worden, borderline, emotionele chantage, ze zou het liefst van al direct doodvallen en dreigt dan ook al jaren met zelfmoord ...).
Aangezien moeder het vruchtgebruik heeft, moet zij akkoord gaan met de verkoop van de huidige woning. Eerst wilde ze dat niet, vervolgens weer wel ...
Nadat ze akkoord was gegaan, hebben we haar meegenomen naar het huis dat we op het oog hadden. Ze was er bij én akkoord dat we een bindend bod deden.
De dag erop kwam ze echter terug op haar beslissing en mocht er van haar niet langer verkocht worden ... We zijn dan wederom met haar gaan praten, waarna ze opnieuw akkoord was met de verkoop. Ze heeft zelfs een - door mijn vriendin opgesteld document - ondertekend mét gelezen en goedgekeurd, waarin ze haar akkoord voor verkoop gaf.
Daar kwam ze 2 dagen later weer op terug: er werd niets verkocht tenzij zij €100000 van de opbrengst zou verkrijgen. Nu kunnen we haar gerust 10 - 20000€ van de opbrengst beloven; met €1000000 krijgen wij onze lening niet langer rond. Het is ook niet dat ze het geld nodig heeft; ze doet het enkel om macht uit te oefenen over haar dochter/ons.
We hebben snel (we hebben immers met ons bod bevestigd dat we de nieuwe woning kopen) een oplossing nodig.
Dus:
* Bestaat er een mogelijkheid om de woning toch te verkopen of gewoon haar deel te vorderen van haar moeder?
* Mijn vriendin heeft ook recht op 25% van moeders woning (na overlijden van haar vader). Kan ze die (snel) opeisen?
* Wat als ze onbekwaam wordt verklaard? Kan de woning dan verkocht worden? Mogelijk wordt mijn vriendin (enige dochter) dan aangeduid als voogd maar heeft zij dan wel de toestemming om te verkopen? -> we hebben ergens opgevangen dat ze dat niet zou mogen zolang moeder leeft, aangezien ze dan de kans heeft er zelf voordeel uit te halen ...
* Heeft het door haar ondertekende formulier enige waarde? Of hebben we hier niets aan aangezien het niet bij de notaris is gebeurd?
* Maken we kans (verkopen van de woning) als we dit voor de rechtbank trekken? Ze blokkeert momenteel namelijk heel ons leven en dat terwijl zij geen zier meer geeft om het hare
Het ergste is:
* we hebben haar gevraagd wat haar gelukkig zou kunnen maken. -> ter plekke doodvallen
* we hebben haar het voorstel gedaan om 10 - 20 - 30000 van de verkoop aan haar over te maken zodat ze zichzelf niets meer moet ontzeggen. -> Ze wil niet moeten bedelen om geld ... maar ze eist dan wel €100000 op (terwijl ze geen cent opdoet).
* Als we hier moeten blijven wonen, zit er voor haar geen euro in. Bij een verkoop kunnen we haar een zéér mooi bedrag overmaken; win-win lijkt ons maar zij verliest liever ons (de laatste personen die ze nog heeft in haar leven) én het geld. Begrijpe wie begrijpe kan.
* ....
We zijn ten einde raad en elke hulp zou dan ook zéér op prijs worden gesteld!!
Alvast bedankt!