#1 , 21 mar 2019 09:38
Mijn vriend en ik zijn 1,5 jaar samen. We wonen een jaar samen, wettelijk samenwonen gestart vanaf 11 april 2018.
Toen ik mijn vriend leerde kennen had hij een oranje kaart en procedure gezinshereniging lopen met zijn zus. Die procedure werd ook weer geweigerd ( zoals de andere procedures) dus zijn we de procedure wettelijk samenwonen gestart. Ik wist dat er een onderzoek zou komen. Onderzoek geweest. Aanvraag weer geweigerd. Dus in hoger beroep gegaan. De rechtszaak zou voorkomen in mei. Afgelopen zondag stond plots de politie hier met ibz. Ze hebben mijn vriend opgepakt en naar een gesloten immigratie centrum gebracht. De advocaat zou hoger beroep indienen, maar tot nu toe is er nog niks gebeurd. Ik begrijp heel goed dat België streng moet zijn met het geven van verblijfsvergunningen en dergelijke, maar ik vindt dat het onderzoek van schijnrelatie, alles behalve eerlijk is verlopen. Ik als Belgisch heb zelf nooit mijn verhaal mogen doen of verklaringen af mogen leggen. Op dit ogenblik ben ik dan ook erg teleurgesteld, mijn vriend woont meer als 3 jaar in België, heeft alles gedaan om in de Belgische maatschappij te passen. Integratie cursussen, Nederlands leren, had zelfs een vast contract bij een werkgever, maar voor België blijkbaar niet genoeg om een oprecht eerlijke man hier te laten verblijven, zijn hele familie is overal ter wereld gaan wonen. In zijn land is er niemand meer.
Wat kunnen we nog doen of heeft iemand raad.