verhuur opslagruimte

Jelle
Topic Starter

verhuur opslagruimte

#1 , 07 jul 2009 12:05

zelfstandige wil achterliggend deel van bedrijfsgebouw verhuren als opslagruimte.

- Kan dit zonder BTW?

- Is het gebruikelijk dat de onroerende voorheffing (deels) ten laste gelegd wordt van de huurder indien deze de loods enkel voor opslag zal gebruiken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 08 jul 2009 10:39

zelfstandige wil achterliggend deel van bedrijfsgebouw verhuren als opslagruimte.
Wie is eigenaar? Een natuurlijk persoon?
En wie is de huurder? Is die zelfstandige of heeft die een vennootschap?
- Kan dit zonder BTW?
De kwestie lijkt me eerder of je er een handelshuurcontract van gaat maken of niet, met de bijbehorende fiscale gevolgen voor beide partijen.
- Is het gebruikelijk dat de onroerende voorheffing (deels) ten laste gelegd wordt van de huurder indien deze de loods enkel voor opslag zal gebruiken?
Mijn ervaring met deze materie is redelijk beperkt maar het lijkt me dat dit samengaat met mijn vorig antwoord.
De onroerende voorheffing terugvorderen van de huurder wordt vaak gedaan bij handelshuurovereenkomsten, maar niet bij privé verhuur. De (handels)huurder kan dan de onroerende voorheffing fiscaal inbrengen als onkost (samen met zijn huur), een privé huurder kan dat nooit.
Mij lijkt het daarom dat als je de onroerende voorheffing (ook deels) ten laste wil leggen van de huurder, je er een handelshuurcontract van moet maken, met het logische gevolg dat de verhuurder zijn zijn inkomsten uit handelshuur moet aangeven en er op belast wordt.

Jelle
Topic Starter

#3 , 08 jul 2009 12:22

het zijn beide vennootschappen maar aangezien dit slechts een kleine stockageruimte zonder enige uitbating/handel betreft is handelshuurwetgeving NIET van toepassing.

De ruimte is ook gewoon maandelijks opzegbaar door beide partijen..

Reclame

artemis

#4 , 08 jul 2009 14:04

het zijn beide vennootschappen maar aangezien dit slechts een kleine stockageruimte zonder enige uitbating/handel betreft is handelshuurwetgeving NIET van toepassing.
Dat is zoals je het zelf wil zien natuurlijk. Het is niet omdat er in die ruimte geen handelsactiviteit wordt uitgevoerd dat het niet bij een handelsactiviteit hoort.

Een boekhouder zal je daar beter in kunnen helpen.

Wat de OV betreft, alles is relatief en de prijs is overeen te komen.
Als de stockageruimte in kwestie zich in een handelspand bevindt dan is het KI van dat pand uiteraard veel hoger (en zo ook de OV van de eigenaar) dan wanneer het geen handelspand zou zijn. De huurprijs zal daar veel van afhangen. En dan heb je 2 mogelijkheden: Ofwel rekent de verhuurder een stuk van de OV door in de huur en betaal je een hogere huurprijs. Ofwel vraagt die om bij te dragen in de OV met een lagere huurprijs. In feite zouden beide op hetzelfde neerkomen als de verhuurder er een bepaald bedrag aan wil overhouden.

j.demoor

#5 , 09 jul 2009 15:50

“Art.18.§1...Als een dienst wordt onder meer beschouwd,de uitvoering van een contract dat tot voorwerp heeft:...9°.de ter beschikkingstelling van bergruimte voor het opslaan van goederen...“(Wetboek BTW 3 juli 1969).

Als zelfstandige-BTW-plichtige die een dienst verstrekt dient u daarop BTW aan te rekenen.

In voornoemd geval KAN de onroerende voorheffing contractueel ten laste van de huurder gelegd worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”