Was er geen staat van kosten en ereloon gevoegd bij het deskundig verslag?
De deskundige voegt zijn staat van kosten en ereloon bij het deskundig verslag. Dit wordt ter griffie neergelegd en opgestuurd naar partijen.
Partijen beschikken dan over een termijn van dertig dagen om deze staat te betwisten. Zij moeten dit aan de rechter meedelen. Als dit niet tijdig gedaan wordt begroot de rechter deze staat. Wordt de staat tijdig betwist dan worden partijen en de deskundige opgeroepen waarna de rechter de staat begroot. Deze staat is uitvoerbaar tegen de partij die door de rechter wordt aangeduid, in beginsel de partij die het voorschot heeft moeten betalen.
Dus belangrijk voor u: wanneer heeft de deskundige zijn verslag ter griffie neergelegd? Was daar een staat bij gevoegd? Werd deze begroot door de rechter? Hebt u tijdig deze staat bij de rechter betwist?
De staat moet door de rechter begroot worden vooraleer de deskundige betaling kan afdwingen.
Hartelijk bedant voor uw antwoord,
Er zijn geen kosten vermeld op zijn verslag (¨Beperkt deskundig onderzoek¨) , hij heeft zijn eerste factuur van 1.800 euro pas twee weken na de vonnis naar me gestuurd met gewone brief. En nu krijg ik inneens een aagepaste factuur van 2.400 euro.
Op de vonnis staat er niet specifiek vermeld dat ik moet iets geven aan de expert.
Ik ben wel de partij die de voorschoot aan de expert heeft betaald.
wanneer heeft de deskundige zijn verslag ter griffie neergelegd?
In mei 2018, de vonnis was in januari 2019
Was daar een staat bij gevoegd?
Ik weet niet juist waat een staat is, maar er was geen factuur of vermelding van kosten in het verslag, er was maar de technische verslag.
Werd deze begroot door de rechter?
Neen
Hebt u tijdig deze staat bij de rechter betwist?
Neen, want de eerste factuur heb ik twee weken na de vonnis ontvangen, begin februari.
Nu heb ik een aangepaste versie van de factuur gekregen van 2.500 euro, de architect zegd dat hij heeft zicht vergist met de eerste factuur van 1.800 euro en dat he heeft een aantal kosten niet vermeld.
Kan ik het nog betwisten?
Hoe en waneer?
bedankt!