Enige tijd geleden was ik met mijn fiets betrokken bij een aanrijding met een wagen. Onderstaand plannetje om de situatie te schetsen:
Indien de afbeelding niet weergegeven wordt: https://reverz.stackstorage.com/s/V0JFo7G8HX2Gsv5
Ik kom met mijn fiets op een T splitsing en sla rechtsaf tegen de rand van de rijbaan. (de groene lijn)
Op dat zelfde moment komt er een auto van de andere kant (de rode lijn) die de tegengestelde beweging maakt maar halfweg plots zijn bocht volledig afkapt en mij aanrijdt waardoor ik val.
De bestuurder ontkent eerst nog mij geraakt te hebben maar laat dit uiteindelijk in het midden (ik ben rechts gevallen maar mijn linkerhand was wel gebroken, meer dan waarschijnlijk van contact met de wagen).Uiteindelijk hield de bestuurder het op "ik heb mijn bocht niet afgesneden".
Er is vervolgens een aanrijdingsformulier ingevuld waarop ik verklaar dat de auto de bocht af snijdt EN de bestuurder van de wagen zwart op wit zegt dat hij mij niet gezien heeft. Hij bleef wel ontkennen dat hij de bocht had afgesneden maar heeft wel getekend. Op dat moment ga ik er dus van uit dat ik 100% in mijn recht ben. Ik redeneer dat dit altijd een conflictvrije situatie is als de wagen aan zijn kant van de baan blijft en het feit dat hij zwart of wit verklaard dat hij mij niet gezien heeft lijkt mij genoeg reden om aan te nemen dat mijn verhaal (afgesneden bocht) wel degelijk klopt.
Deze week krijg ik echter een schrijven van mijn rechtsbijstandsverzekering die het volgende zegt:
Te gek voor woorden vind ik dit... heb ik nog een andere keuze dan dit zomaar te laten passeren?Uw fietsschade zullen wij helaas niet kunnen recupereren bij de tegenpartij.
Bij nazicht van uw aangifte stellen wij vast dat de voorrang van rechts van toepassing is op het betrokken kruispunt. De tegenpartij kwam van rechts en genoot derhalve voorrang. De voorrang van rechts geldt over de ganse breedte van het kruispunt. De tegenpartij komt niet uit een verboden richting.
PS: Mijn medische kosten worden uiteraard gedekt onder de code "zwakke weggebruiker" maar dat gaat hoop en al over €50 na tussenkost van de ziekteverzekering, de schade aan mijn fiets gaat over een groot veelvoud daarvan.