Eerst dit over mijzelf: ik ben al 8 jaar actief op het internet en ik heb altijd mijn uiterste best gedaan om nooit mijn gegevens ( woonplaats + identiteit ) op het internet te plaatsen en ik ben daar altijd heel goed in geslaagd.
Maar nu heb ik het volgende meegemaakt:
Sinds een paar weken terug begin ik plots post te ontvangen van allerlei verschillende bedrijven, waarbij er telkens een brief bijzit die begint met het volgende: "Eerst willen we u bedanken voor uw aanvraag en uw interesse in [naam bedrijf]"
Een paar weken lang blijf ik deze post ontvangen in mijn brievenbus ( het gaat dus om echte postpakketjes zoals staaltjes van producten, of product-catalogussen ) en ik heb de afgelopen weken mij de vraag gesteld: "Ben ik dan toch dit jaar onvoorzichtig geweest?":
- Ligt het aan mijzelf?
- Komt het door een computer virus?
- Zjin het robots die mijn informatie verspreiden?
- Is het een persoon? Minst ondenkbare mogelijkheid omdat ik met niemand een conflict heb..."
Ik geraakte er niet uit, en ik heb besloten om 1 van de bedrijven te contacteren en zij hebben mij het volgende verhelderende antwoord gegeven:
Ze hebben mij namelijk laten weten:
a) op welke datum de aanvraag is gebeurd
b) door welk e-mailadres het is gebeurd
Het e-mailadres verraadt alles:
[nickname]@gmail.com
waarbij: [nickname] ingevuld is door een bijnaam dat pesters op school mij altijd gaven.
Er is dus geen twijfel meer mogelijk: het gaat om een persoon die mijn naam en adresgegevens kwaadwillig verspreid heeft.
Alleen weet ik nog altijd niet wie, hoewel ik wel een paar vermoedens heb.
Ik heb 8 jaar mijn uiterste best gedaan om mijn privacy online te beschermen maar nu lijkt al dat werk teniet zijn gedaan door een pestkop die mijn gegevens overal zit te verspreiden.
Ik til hier dan ook zwaar aan. Ik kan momenteel nog niet inschatten wat de omvang van dit probleem gaat zijn voor de toekomst.
Ik zie een officiële klacht (tegen onbekenden) als de beste mogelijkheid die ik heb op dit probleem.
Nu zit ik nog wel met volgende vragen:
Weet er iemand wat mijn rechten zijn?
Heeft het enig nut om klacht in te dienen?
Wat zijn de (juridische) gevolgen voor mij en die persoon wanneer ik een klacht indien?
Kan de politie tegen de cybercriminaliteit achterhalen wie hierachter zit?
Alvast bedankt voor jullie hulp.