Hallo,
Ik heb in november een camionette / campervan aangekocht, via 2dehands. De aankoopprijs was 8000 euro en daar heb’k 500 euro afgekregen.
Toen’k ben gaan kijken, heeft de man ons rondgereden. Toen we de vraag stelden of we zelf eens mochten rijden, werd het koppel plots erg defensief, op het agressieve af. “Als ge ons niet vertrouwt, ga dan op een ander.”
Uiteindelijk hebben we toch de verkoop doorgezet omdat de man beloofde naar de keuring te gaan, de roestplekken weg te werken en andere zaken in orde te brengen om de auto in een betere staat aan ons te geven.
De auto werd aangekocht, maar we hadden nog geen verzekering en dus geen nummerplaat, dus we spraken met het koppel af dat we de auto daar nog lieten staan en later zouden komen ophalen.
Mijn vriendin en ik staan op het punt om naar Spanje te vertrekken wanneer de man met drang vraagt om de auto op te halen, maar nog steeds hebben we geen verzekering en dus nummerplaat. We willen namelijk de beste verzekering. Op aandrang van de man laat ik de auto via een depannagedienst bij mijn vriendin thuis leveren. Dit kost ons 100 euro.
Na de Spanje-reis komen we terug en regelen we de verzekering (half tot eind december). Wanneer we de nummerplaat hebben, maken we een testrit richting Antwerpen. Plots valt ons een luid getik op.
Long story short, we besluiten naar Auto5 te gaan om het getik en andere mankementjes aan te kaarten (we waren al bij de man geweest, maar zijn vrouw wordt iedere keer behoorlijk boos als we over mankementen begonnen, want “hun auto is toch wel in orde zeker”). Auto5 zegt dat we beter naar een Nissan garage gaan, maar ze kunnen ons wel aantonen waar het getik vandaan komt.
Bij de Nissan garage vertellen we over dit getik, maar de verkoper zegt dat het minstens een uur zou duren om naar de oorzaak van dit getik te kijken. We zeggen dat we weten waar het vandaan komt, het is een klepje dat niet goed sluit. Maar de Nissan verkoper verfrommelt het blad waar hij onze gegevens op begon te noteren en zegt dat hij ons niet meer wil helpen.
Via een goede vriend komen we bij een onafhankelijke garagist uit. Iemand waar de goede vriend zeer tevreden van is. De garagist zou altijd een eerlijke prijs aanrekenen en niet meer repareren dan nodig. We steken de auto binnen.
Twee dagen later krijgen we van de garagist te horen dat het niet de moeite is om de auto te repareren, dat de kosten veel hoger gaan zijn dan dat de auto waard is.
De garagist zegt zelfs dat de auto eigenlijk niet door de keuring had gemogen.
Momenteel wacht ik op een document van de garagist om aan te tonen wat er allemaal mis is; en achteraf bekeken valt de euro ook wel. Hoe defensief en agressief vooral de vrouw werd over mankementen en vragen die we hadden; hoe heel de auto naar deodorant rook (ik heb de kussenhoezen die de zetel / bed vormen, herhaaldelijk gewassen, na de eerste keer was de deodorant geur eruit, maar er was een enorm aanwezige sigarettengeur); verschillende zaken hebben ze proberen verbergen.
Dus nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen?
De auto en alles erbij heeft veel geld gekost (aankoopprijs, depannage, aangekochte materialen, …) en heeft ons veel frustratie bezorgd (gemaakte plannen die uitgesteld moeten worden, emotioneel leed, ... [ik heb door heel dit voorval erge krampen in m'n maag en barstende hoofdpijn van de stress]). Ik wil graag gerechtelijke stappen zetten tegen het koppel. En mijn vraag is, is dat haalbaar? Via de vrederechter vind’k niet ‘serieus’ genoeg.
Zou ik naar nog een onafhankelijke garagist gaan voor een ‘second opinion’? Maar waar vind je nog eerlijke mensen?
Is het interessant om met de wagen terug naar de keuring te gaan? Maar wat als die er niet door is? Dan heb ik wel de nodige bewijzen, maar ik weet totaal niet wat de gevolgen daarvan zijn, moet ik de wagen binnen een bepaalde termijn laten herstellen? (valt het op dat dit mijn eerste wagen is?)
Alvast enorm bedankt voor alle tips!