Domicilie in handelspand

desertrose
Topic Starter

Domicilie in handelspand

#1 , 16 feb 2019 21:41

Een vraagje,
Wij huren sinds 4 jaar een handelspand voor 2100 euro , elk jaar geïndexeerd .
Tot op heden hebben wij zonder uitzondering alle maanden stipt betaald .
Wij moeten ook het kadastraal inkomen betalen , en dat hebben wij niet gedaan voor 2018 en 2019 omdat er een groot geschil is ivm de kelder. Deze staat al 2 jaar vol met water. Onbruikbaar dus plus serieuze overlast . Mijn man moet deze dagelijks leegpompen plus reukoverlast. Ondertussen is het opgelost , maar de eigenaar weigert tegemoet te komen in de schade die wij geleden hebben.
Nu kregen we een gerechtstbrief aan om voor te komen voor het vredegerecht. Zijn eis is 2500 euro achterstand ki. Dit ga ik betalen. Maar ook de twijfel dat wij niet verzekerd zijn, dus een attest van de verzekering .
En , en daar gaat het mij over, dat we ons verplicht moeten domicilieren in het pand.
Kan hij dat eisen? Ik werk niet in deze zaak, plus wij hebben een aantal jaren geleden een gezinswoning gebouwd, waar wij uiteraard als gezin gedomicilieerd zijn. Kan hij nu echt verlangen dat wij ons adres daar moeten zetten? Hij eist een dwangsom van 250 euro per dag dat we ons adres daar niet hebben.
Ook stond mijn geboortedatum verkeerd vermeld op de gerechtsbrief, zowel dag, maand en jaartal.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2019 22:47

Handelspand met woonst dan en staat in contract dta er verplichte domicilie te nemen wasWat was de reden van het onderlopen van de kelder.?

desertrose
Topic Starter

#3 , 16 feb 2019 22:57

In het contract staat dat alle kosten die voortspruiten uit het niet domicilieren ten onze laste zijn.
Kelder was insijpeling van grondwater.

Reclame

mava105

#4 , 17 feb 2019 09:40

Zolang jij alle kosten betaald aan de gemeente indien deze erom vragen (leegstandsbelasting) kan verhuurder hier NIETS doen. Hij kan u niet verplichten u te domiciliëren op dat adres. Dat kan enkel de gemeente.
Heb jij de verhuurder ooit aangetekend ingebreke gesteld voor die onderwater gelopen kelder. Waarom hebben jullie niet uw eigen verzekering aangesproken? Zelf voor rechter spelen (betalingen inhouden) wordt niet graag gezien door de rechters, en zou u kunnen aangerekend worden. Daarentegen staat de verhuurder er slechter voor zeker indien je de nodige bewijzen kan voorleggen van veelvuldige verwittigingen van het euvel.
Het verkeerd weergeven van uw geboorte datum zal de dagvaarding niet ongeldig maken

desertrose
Topic Starter

#5 , 17 feb 2019 11:09

Bedankt voor de reactie mava.
Ik heb idd de eigenaar verschillende malen aangetekend in gebreke gesteld.
Ik weet dat ik zelf geen geld mag inhouden, maar door de kelder hebben wij enorm veel verlies geleden (sluiten door reukoverlast ed...) ik ging deze nog wel betalen , maar had niet gedacht dat de eigenaar ons ging dagvaarden.
Ik wil er wel op wijzen dat wij elke maand correct onze huur betalen.
Mijn probleem ligt bij de bijkomende eis van de domicilie. Ik ga er ook vanuit dat dat niet geeist kan worden.
Wij verliezen anders onze woonbonus, plus onze kinderen lopen hier school, en in ons huis blijven wonen en de domicilie toch op het handelspand zetten is domiciliefraude. Ik weet niet waaraan ik mij moet verwachten in de rechtbank.

mava105

#6 , 17 feb 2019 16:34

Kan niet worden verplicht als je de bijkomende kosten hierdoor veroorzaakt, betaald. Informeer eens hij uw gemeente. Laat hem maar dagvaarden en stel een tegeneis in voor het water in de kelder. Bijna 100 % zeker dat hij verliest.

LeenW

#7 , 17 feb 2019 22:07

In het contract staat dat alle kosten die voortspruiten uit het niet domicilieren ten onze laste zijn.
Dat is toch iets heel anders dan zijn eis van verplicht moeten domicilieren.

Terug naar “Huren”