Mijn grootvader overleed 3 jaar geleden en mijn ouders besloten om zijn huis te verhuren aan mijn neef. Hij is al jaren van het ene naar het andere huis aan het verhuizen en op dat moment moest hij weer gedwongen verhuizen. Om hem verder te helpen, mocht hij het huis huren aan 250 euro. Alles werd opgemaakt, contract geregistreerd en dat voor een bepaalde periode van 3 jaar.
Omdat mijn man en ik het huis van mijn grootvader gingen kopen maar nog moesten sparen, werd 3 jaar afgesproken.
Ondertussen hebben we het huis gekocht (afgelopen augustus) en we hebben hen toen onmiddellijk een aangetekend schrijven gestuurd dat zoals contractueel afgesproken, het contract op 1 mei 2019 beëindigd wordt. 8 maanden op voorhand dus. Sinds ze die brief kregen, sturen ze ons berichten dat dankzij ons hun kindjes weeral eens op straat staan. In het contract stond ook dat ze de eerste 6 maanden geen huur moesten betalen. Ze hadden zelf gevraagd hadden om het huis een beetje op te frissen en mijn ouders hebben ter compensatie van die kosten, ze een half jaar geen huur laten betalen. Dit is allemaal opgenomen in het contract. Nu betalen ze sinds vorige maand geen huur meer (ze moeten weg zijn tegen 1 mei) omdat ze vinden dat ze recht hebben op nog meer compensatie. Ze wisten heel duidelijk bij ondertekening 3 jaar geleden dat het een tijdelijk contract was maar ze wilde het toch opfrissen. Het enige wat ze uiteindelijk gedaan hebben is het toilet vervangen en een nieuw bad geplaatst. Hij gaat ook het toilet en het bad uitbreken zegt hij, want dit is van hem. Terwijl in het plaatsbeschrijf staat dat er een toilet en bad aanwezig moet zijn bij vertrek. Het huis is ondertussen ook afgebroken. Het was een oud maar zeer goed onderhouden huis als mijn grootvader stierf en nu is het echt marginaal. De oude wcpot ligt in het voortuintje samen met het bad en de oprit ligt vol rommel, ze krijgen hun auto zelfs niet meer op de oprit. Hij zegt nu dat ze sinds augustus actief zoeken maar niks vinden. Ze zoeken een huis in het centrum op wandelafstand van de scholen, 400 euro huur (want ze werken beide niet) en hun 2 honden moeten er terecht kunnen....dat gaan ze inderdaad niet vinden. En ik vrees dus dat ze er per 1 mei niet gaan uit zijn. Onze afbetaling loopt sinds augustus en onze renovatielening moet binnen 2 jaar opgenomen zijn....hij MOET er dus uit. Kan ik al preventieve stappen ondernemen? Ik heb hem al aangemaand ivm de achterstallige huur. Kan ik hen op basis daarvan er per 1 mei laten uitzetten als ze niet vrijwillig vertrekken?
Want ze gaan niks vinden aan de voorwaarden die ze stellen en op zijn facebook zet hij letterlijk: "Ze zullen me eens leren kennen, ik breek het kot af".
Zo dom is hij dan ook nog om alles op facebook te zetten.