GRENS geen terugbetaling ziekenkas ondanks goedkeuring adviserend geneersheer

millie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

GRENS geen terugbetaling ziekenkas ondanks goedkeuring adviserend geneersheer

#1 , 04 feb 2019 11:04

Goede dag,

Mijn moeder is onlangs verhuist naar Nederland. Ze is 89 en nu ze in mijn buurt woont kan ik haar helpen bij alledaagse dingen.
Ze is Belgische en heeft een Belgisch pensioen. We wonen in de grensstreek Zeeuws Vlaanderen.
Vermits ze in Nederland woont is ze ook met een S1 document geregistreerd voor zorg in Nederland.
We hebben een hoorapparaat moeten aanschaffen. We zijn daarvoor in haar woonplaats naar een winkel geweest waar een Belgische audicien werkt.
Ze vertelde ons dat er veel Belgische klanten zijn en dat je gewoon de Belgische procedure voor terugbetaling kan volgen.
Hoortest bij de audicien, controle door de specialist NKO in Knokke, hoorapparaat testen en terug hoortest met hoorapparaat. Wederom goedkeuring NKO Specialist. De NKO specialist vertelde ons dat er vaste bedragen terugbetaald worden.
Papieren zijn door de audicien naar de adviserend geneesheer verstuurd met de nodige documentatie. Die heeft de goedkeuring gegeven.
De papieren zijn verstuurd naar het ziekenfonds (VNZ) die ons verklaren geen tussenkomst te betalen omdat de aanschaf in Nederland gebeurt is.
Hoe kan een adviserend geneesheer iets goedkeuren en niet gevolgd worden door het ziekenfonds?
Wij schaften immers pas aan NA de verkregen goedkeuring.
Hier in de grensstreek wonen veel Belgen en die gebruiken tandartsen dokters ziekenhuizen apothekers aan beide kanten van de grens.
Hadden wij geweten dat dit een probleem zou worden, hadden we de aankoop in België gedaan. (hoewel niet praktisch ivm ondersteuning).
Mag een ziekenfonds de adviserend geneesheer naast zig neer leggen?
Waarom betalen blijkbaar het ene ziekenfonds probleemloos terug en het andere niet?
Wat kunnen wij hieraan doen?
Het gaat over een aanzienlijk bedrag..
Graag jullie reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2019 11:23

De adviserend geneesheer verstrekt enkel advies aan het ziekenfonds in verband met de medische noodzakelijkheid van bepaalde ingrepen, behandelingen, toestellen zoals hoortoestellen, etc... Met andere woorden de adviserend geneesheer zegt: "Ja, die persoon heeft inderdaad die of die behandeling nodig, heeft die of die handicap, moet dat of dat apparaat (hoorapparaat, bril, rolstoel, etc...) hebben om te kunnen functioneren.

Vervolgens zal het ziekenfonds zelf kijken of de behandeling / aankoop van het apparaat ook volgens de voorwaarden van de polis gebeurd is. Als het ziekenfonds dus voorschrijft dat een hoorapparaat bij een Belgische specialist moet aangekocht worden om in aanmerking te komen voor terugbetaling, kan je inderdaad in een situatie komen dat de adviserend geneesheer wel goedkeurt, maar het ziekenfonds zelf toch de terugbetaling weigert. Bekijk dus de voorwaarden van uw ziekenfonds (ook de kleine lettertjes) om te kijken of er dergelijke voorwaarden in voor komen.

Mogelijk heeft de audicien u niet volledig correct ingelicht door te stellen dat het sowieso zal terugbetaald worden. Mogelijk had deze laatste de nuance moeten maken dat er mutualiteiten zijn die dit wel terugbetalen, terwijl het bij anderen mogelijk een probleem is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15962
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2019 11:41

De riziv heeft voorwaarden om de terugbetaling te doen en één van de voorwaarden is

U kocht het toestel bij een erkend audicien.

Dus ik denk als ik de voorwaarden lees van de riziv dat deze in Nederland niet erkend zijn, en dus niet afhangt van bij welk zieken fonds je in Belgie zijt

Als je wilt weten wie er erkend is als audicien kan je mailen naar het volgend adres.


Reglementering audiciens

Heeft u inhoudelijke vragen over de overeenkomst of over de nomenclatuur, contacteer dan onze medewerkers van de medische directie:

​E-mail: [email protected]

+32 (02) 739 70 99 (Callcenter)
Maandag en donderdag: van 13 tot 16 u.
Dinsdag, woensdag en vrijdag: van 9 tot 12 u.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”