Geef eens een link naar dat arrest. Want voor zover ik weet moet een prviépersoon geen gerantie geven op een private verkoop. Ik vermoed dan ook dat bij dit arrest waar je naar verwijst de verkoop niet door een privé persoon was...
Ik was even te snel met denlowie zijn bericht: ik las dat een groenteverkoper zijn iMac aan een privépersoon verkocht. Niet dat hij zijn private iMac verkocht, terwijl hij op de koop toe groenteverkoper is.
Mijn ja was dus op: als je als groenteverkoper een iMac hebt voor de zaak, en je verkoopt deze tweedehands, moet je hierop garantie geven (als je deze aan een particulier verkoopt).
Ik haal het hier vandaan (een bron die normaliter betrouwbaar is):
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 91/related
Citaat:
Bij verkoop aan een particulier? In dat geval riskeert u inderdaad dat de Wet consumentenkoop van toepassing is. Het Hof van Cassatie oordeelde immers dat die wet geldt voor iedere verkoper die op een professionele manier verkoopt (Cass., 21.01.2010) . Het feit dat u normaal gezien andere zaken verkoopt en geen auto’s, speelt daarbij dus eigenlijk geen rol. U bent dus principieel verplicht om bij de verkoop van de auto van uw zaak, een garantie te geven aan de koper.
Cassatie van 21/01/2010 dus.
Ook al gaat het artikel over wagens, dit geciteerd stukje zegt mijns inziens voldoende.
Ik dacht dit trouwens ook al eens eerder op JF gelezen te hebben.