Geen gebruik maken Limburg.net maar je moet toch betalen?

Dimitri33
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Geen gebruik maken Limburg.net maar je moet toch betalen?

#1 , 31 jan 2019 15:15

Hallo,

Ik woon in een gebouw waar de eigenaar in een grote container het afval verwerkt, dit is in het huur inbegrepen.

Ik heb Limburg.net dan ook niet betaald en ik ben het ook gaan melden bij de gemeente,
maar daar zeggen ze mij dat ik het ook per maand kan afbetalen.

Nu krijg ik een dwangbevel waarop staat:
"Krachtens het kohier, vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het College van Burgemeester en
Schepenen in datum van 14.07.2019, en het dwangschrift, opgemaakt door de Financieel Directeur op
04.01.2019, waarvan ten hoofde der kopij dezer een afschrift wordt betekend."

Ik heb een absolute minimum inkomen en medische aandoeningen, 66% invalide aangesteld door de specialist.
Het gaat zeer moeilijk voor mij om 110 euro per jaar aan Limburg.net te betalen waar ik geen gebruik van maak.

Mijn vraag is:
Kan ik verzet of beroep aantekenen en is het wel een goed idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22589
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 jan 2019 15:50

Wat doe jij dan met uw afval?

Dimitri33
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2019 17:29

De afval wordt verwerkt door de huurbaas, dit is in de huur inbegrepen.

Reclame

PetiPlush
Berichten: 22

#4 , 31 jan 2019 18:32

Ik weet niet of dit kan, ken er ook niet heel veel van.
Mogelijk is het voor degenen die er meer van kennen wel praktisch om te weten of dit in uw huurcontract beschreven staat en of daarbij staat wat de kosten daarvan zijn en voor wie die kosten precies zijn.
Het kan bijvoorbeeld dat de "huur" van de container beschreven staat als inbegrepen in de huurprijs, maar de verwerking van het afval niet, aangezien dat in sommige gemeentes per kilo berekend wordt

Sirkii
Berichten: 5630

#5 , 31 jan 2019 18:59

Afvalophaling van gezinswoningen is een monopolie van de gemeenten. Zij besteden dit uit aan intercommunales. De containers zullen dus containers zijn van limburg.net die door de VME gehuurd worden. Dit staat los van de ophalingskost zodat je de contributie moet betalen.

Eigenlijk ware het beter dat de eigenaar die containers stopzet en elke eigenaar met zakken werkt omdt dan de kost veel proportioneler is met het afval dat je produceert doch in (grote) woonblokken doet men dit veelal niet omdat dit tot rondslingerende zakken en vuilopstapeling leidt.

Situatie gekend waarbij containers van een professionele vuilophaler gebruikt werden voor een mix van appartementen en kantoorruimtes. Toen de intercommunale dit ontdekte (omdat betalingen gecontesteerd werden) waren de containers binnen de kortste keren vervangen door containers van de intercommunale.

Wat je kan doen is het huisvuilreglement van je gemeente nakijken of je geen kortingen kan krijgen.

Dimitri33
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2019 20:40

Dank je voor de reactie.

De container van het gebouw is van het afval bedrijf Renewi.
Er valt dus niets te doen aan die dwangbevel?
Als ik verzet kan tekenen, zal het niet zo zinvol zijn?

Sirkii
Berichten: 5630

#7 , 01 feb 2019 12:58

In je huur of syndicuskostenafrekening zit nu de kost verrekend van renewi. Syndicus (of huisbaas als hij alle appartementen bezit) moet zich in regel stellen en containers van de afvalintercommunale nemen. Dit zal veel goedkoper zijn omdat de ophaling ervan in uw contributie zit. Deze kostenverlaging zou in mindering moeten komen op uw syndicuskostenafrekening.

Hebben je medebewoners van de blok allemaal betaald aan limburg.net ? k Veronderstel van wel.

Inazuma
Berichten: 10245
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 01 feb 2019 15:30

De container van het gebouw is van het afval bedrijf Renewi.
Er valt dus niets te doen aan die dwangbevel?
Particulier afval dient alvast in Vlaanderen verplicht via de gemeentelijke / intercommunale afvalmaatschappij verwerkt te worden.

Wat bezielt uw syndicus om daarvan af te wijken en Vlaams decreet te overtreden ?
Deze jaagt u dus al jaren nodeloos op extra kosten (Renewi + intercommunale afvalverwerker)

VME bijeenroepen, en dit op de agenda laten zetten
Alle eigenaars betalen dus al lang dubbel :!:
Als ik verzet kan tekenen, zal het niet zo zinvol zijn?
Gaat u enkel meer kosten ..

Inazuma
Berichten: 10245
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 01 feb 2019 15:33

Ik heb een absolute minimum inkomen en medische aandoeningen, 66% invalide aangesteld door de specialist.
Het gaat zeer moeilijk voor mij om 110 euro per jaar aan Limburg.net te betalen waar ik geen gebruik van maak.
De kosten voor illegale afvalverwerking van particulier restafval moeten uit uw maandelijkse kosten.

Meeste gemeenten hebben een sociaal tarief - informeer daar eens naar

mava105
Berichten: 22589
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 01 feb 2019 16:40


VME bijeenroepen, en dit op de agenda laten zetten
TS is HUURDER

basejumper
Berichten: 4938
Locatie: Diest

#11 , 01 feb 2019 16:59

Limburg.net staat niet alleen in voor huisvuilophaling. Maar ook voor het beheer van de containerparken waar u terecht kan met grof afval.
U bent als inwoner van de gemeente ook gerechtigd het gemeentelijk containerpark te gebruiken. En de bijdrage is niet opdeelbaar...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Dimitri33
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 feb 2019 16:13

Ik ga dit eens met de huurbaas bespreken en nog eens langs het gemeentehuis gaan. Dank je voor alle reacties!

Terug naar “Administratief recht”