#1 , 27 jan 2019 16:24
Hallo, ik ben op zoek naar informatie over emigreren naar het buitenland. Ik ga hieronder mijn leefsituatie schetsen, want ik zie echt geen uitweg meer.
Ik ben sinds een tiental jaar alleenstaand, zonder kinderen. Al die jaren ben ik een voorbeeldige burger geweest, nooit een rekening een dag te laat betaald, maar wel ten koste van een menswaardig bestaan. (kledij krijg ik al die jaren van familie en af en toe brengen zij wat eten) De frustratie zit heel hoog nu ik na al die jaren een financiele balans opmaak, vermits we in Belgie nummer 1 zijn in de tenlastenlegging van alleenstaanden op arbeidsprestaties. Alles ging altijd heel nipt, maar op het randje van een menswaardig bestaan. Je verdient een gemiddeld loon, er wordt zo veel afgehouden, de dagen/weken/maanden dat ik zonder eten zat, hebben de overhand. Ik bezit niets meer, ik heb alle meubelen beetje bij beetje verkocht om facturen te kunnen betalen en slaap al 3 jaar op de grond in mijn schamele huurwoning. Ik heb jaren twee jobs gehad, maar ook dit loste niets op want de belastingen vermeerderden. Het kan zo echt niet verder, het is mensonwaardig, ik ben op.
Nu heb ik in 1 jaar tijd 2x enorme pech gehad (opgelicht en afgeperst). Ik heb dit in proces getrokken, maar de uitspraak van de rechtbank tart alle verbeelding, waardoor ik nu met een schuld zit die ik niet kan rechttrekken. In dit land wint blijkbaar degene met het meeste geld, ongeacht de wetgeving. Verschrikkelijk.
Begrijpen jullie me niet verkeerd, ik wil absoluut niet vluchten voor de schuld, maar afbetalen is onmogelijk, er is helemaal niets meer. Wat gebeurt er in zo een geval? Wat kunnen ze afnemen als er niets meer is?
Waar ik toe wil komen is dat ik wil verhuizen naar het buitenland, om zo de kloof in de tenlastelegging te verkleinen, waardoor het afbetalen iets draaglijker wordt. En dat kan elk land zijn, vermits Belgie toch het duurste land is voor mij. Als ik dan nog iets klein kan besparen op een huurwoning, dan kan ik de kloof qua afbetaling dichten en toch menswaardig leven. Ik heb informatie ingewonnen over coll. schuldenregeling, maar in mijn geval is dit geen oplossing. Dan moet ik me nog dieper laten wegzakken en word ik nog eens gestraft, terwijl ik alles heb gedaan om de schade te beperken. De kans dat het wordt afgekeurd is groot en vermits er werk en een huurwoning is, is me aangeraden een andere oplossing te zoeken.
Ik heb hier in dit land echt niets meer, het sociale isolement na al die jaren is enorm, ik wil hier zo graag uitgeraken. Het gaat hem over een kloof dichten qua arbeidsprestaties. Als ik in ons land 2500 bto verdien, hou ik er 1750 over. Terwijl dit in andere landen met hetzelfde bto-loon tussen de 1900 en 2050 euro schommelt. Het lijkt me de enige manier om terug een menswaardig bestaan op te bouwen (de afbetaling van de schuld zal nog 15 jaar duren). Ik kan me geen leven voorstellen om nog zoveel jaren zonder enige meubels of eten verder te gaan, maar wel mooi alle facturen en belastingen betaald en dit dan nu nog door zo erg opgelicht te zijn.
Hebben jullie info of tips welk land voor mij het voordeligst is met een gemiddeld loon? Of zijn er mensen die dit ook hebben gedaan en zijn er tips over waar ik rekening mee moet houden? Ik zou in het land braaf fulltime gaan werken en een klein huisje huren (ik spreek 5 talen en heb diploma's) en van daaruit de schuld betalen. Alvast bedankt voor jullie advies.