Ik ben voor de rechtbank van eerste aanleg moeten verschijnen in een zaak tussen twee partijen waar ik derde was. Er werd van mij schadevergoeding gevorderd als uitloper an een geschil tussen de twee partijen. Mij trof geen enkele schuld en de rechter heeft de vordering dan ook afgewezen.
Wat moet ik nu doen als een der partijen in beroep wenst te gaan? Kan ik dan blijven stilzitten of moet ik terug een advocaat onder de arm nemen om mij te verdedigen? Ook al weet ik dat ik gelijk zal krijgen. Zal ik bij verstek veroordeeld worden als ik niet opdaag en heeft dit nadelige gevolgen voor mij? Ik ben er vrij gerust in dat ik in beroep ook niet veroordeeld zal worden.
mvg
Als u toch zo zeker bent dat u niet zal veroordeeld worden, dan zal u ook geen nadeel ondervinden als er een beroep komt. Als u niet komt opdagen kan u bij verstek worden veroordeeld; maar blijkbaar acht u dat onbestaande. Ik zou toch adviseren om ter zitting te verschijnen, kwestie van u zaak toch tenminste zelf te kunnen bepleiten. Als u er niet bent, kan u zichzelf ook niet verdedigen. De afwezigen hebben steeds ongelijk ...
Als u zich niet zeker voelt raadpleeg dan een advocaat.
Verder zou ik willen waarschuwen. Als de advocaat van de tegenpartij in beroep gaat zal hij daar wel zijn reden voor hebben. Ik zou dus niet al te zeker zijn dat u niet zal veroordeeld worden... Beter op zeker spelen!
B.