Mijn auto heeft een rood keuringsbewijs code 1 door een probleem met 1 van de remmen. Code 1 wil zeggen 'met verbod tot het verkeer'. Men heeft mij verteld dat ik enkel mag rijden van en naar de keuring en de garage. De website van GOCA bevestigt dit:
http://www.goca.be/nl/p/Rood-keuringsbewijs
Code 1 wordt vermeld wanneer het voertuig ernstige technische tekortkomingen vertoont zoals remmen die niet goed werken. Het voertuig mag niet meer op de openbare weg rijden behalve zonder passagiers en enkel om de kortste weg af te leggen tussen het keuringscentrum en de woonplaats van de klant of de werkplaats van de hersteller en omgekeerd.
Op het keuringsbewijs wordt vermeld: "Verboden tot het verkeer".
Nu vraag ik mij af hoe men 'de werkplaats van de hersteller' definieert. Een kennis is hobby-garagist en zou voor mij mijn auto herstellen. Hij heeft zelfs een eigen garage. Telt dat onder de 'werkplaats van de hersteller'? Ik vind niet onmiddellijk dat deze hersteller zijn functie professioneel moet beoefenen. Ik heb dit aan de verzekering gevraagd maar zij antwoorden alleen met wat er in de wet staat. Ik ben eens diagonaal door artikel 26 gegaan maar daar vind ik ook niks.
Kan iemand hier uitluitsel geven? Mag ik of mag ik niet naar een niet-officiële garage rijden volgens de wet? Ik heb weinig zin om de wet te overtreden. Indien het niet mag kan ik altijd naar een 'echte' garage gaan.
Vriendelijk bedankt