Hallo,
Mijn werkgever vraagt een copy van mijn paspoort, omdat ze dit nodig hebben op het europees parlement om ons toegang te verschaffen.
Kan dit zomaar?
Dank
Ik neem aan dat u een kopie van uw identiteitskaart bedoelt?Hallo,
Mijn werkgever vraagt een copy van mijn paspoort,
Vroeger als ik lid was van de Plato groep, heb ik een paar zeer grote bedrijven bezocht en dit toen ook zo , iD kaart afgeven badge, en bij vertrek kreeg je u iD kaart terug.
Bij mijn vroegere werkgever (al 14 jaar op pensioen) werd aan het onthaal uw ID gevraagd als bezoeker, en gehouden totdat je terug vertrok. In ruil kreeg je een bezoekersbadge van het bedrijf.
Even ter aanvulling: in zo'n veilighiedsgevoelige bedrijven of omgevingen mag men je ID vragen om te kopiëren of in te lezen op de info die zo'n bedrijf kan of mag lezen. Wat men echter NIET mag doen (en wat men vroeger soms deed in sommige bedrijven, zie posts boven) is je ID vragen en inhouden tot je het bedrijf verlaat. Want hiermee overtreedt een bedrijf zijn bevoegdheden. Bovendien moet elke persoon ten allen tijde zijn idenditeit kunnen bewijzen tov een door de wet gemachtigde persoon (bvb politie) en dan kan je niet meer als de receptionist van
Als ze uw ID kaart afnemen en u een ID van het bedrijf geven, staat daar ook een nummer op. Met dat nummer kan de politie aan de receptie dat uw kaart gaan opvragen.